fredag 17 maj 2013

måndag 13 maj - fredag 17 maj. Svenska Dagbladet. Bostadsbrist. Tackmail. Förbundskontoret. Bostadspolitik. Projektmöte. Framtiden.

Under veckan som gått har det varit flera artiklar i dagspressen om bostadsbristen, svarta lägenhetsaffärer och vad som borde göras för att rätta till problematiken. Här några länkar till artiklar skrivna av eller där vår nyvalde regionordförande uttalar sig. Bra jobbat Greger!
Klicka på länkarna och läs Svd 4 maj   SvD 10 maj   SvD 15 maj   och ytterligare en artikel SvD 15 maj

För några dagar sedan fick jag ett välskrivet, ganska långt och faktafyllt mail från Lasse i Södertälje. Många kloka synpunkter och funderingar rörande bostadsbristen, Hyresgästföreningens kampanjer som till exempel Bygg Framtiden med fler. Lasse pekar på vilken enorm kraftsamling som måste till och dessutom måste nödvändiga miljöaspekter vägas in och utvecklas.
Min personliga uppfattning är att det måste till enorma krafttag och en politisk vilja att se över alla hinder som finns för att påskynda bostadsbyggandet. Det behövs dessutom ett kreativt nytänk för att släppa fram idéer som kan bidra till att sänka produktionskostnader. När det gäller produktionskostnaderna har kommunerna ett särskilt stort ansvar när det gäller marken att bygga på.

En arbetsgrupp som jag ingått i har vi träffats vid ett par olika tillfällen på förbundskontoret. Idag träffades vi återigen och nu känns det som att vi är klara med vårt arbete. Resultatet av vårt gemensamma arbete i gruppen kommer med all säkerhet att bidra till en framgångsrik utveckling av regionen.

Under veckan har jag fått ganska många tackmail från medlemmar som observerat att jag avgått som regionordförande. Självklart känns det jätteroligt att få erkännande för nio års slit med hyresgästfrågor. Några har frågat hur min framtid gestaltar sig och beskedet är att ännu så länge är inget bestämt. Jag har sagt ja till ett par uppdrag, utredning om hyror och hyressättning samt att leda en process som skall bidra till att hitta nya vägar för att få igång nyproduktion/upprustning i befintliga bostadsbestånd.
Det finns många idéer och projekttankar runt om i vårt land. Jag har nosat på ett projekt som rör infrastruktur/arbetsmarknad/bostäder som kan bli riktigt spännande.

Mellan möten och träffar har jag passat på att äta lunch med olika spännande personer som rör sig i världen av hyresrätter, hyresgäster och hyresgästföreningen.
Dagarna har varit ganska fulltecknade men i måndags var jag helt ledig och passade då på att förlänga helgen med att stanna kvar på Dalarö och njuta av bra väder och att våren har kommit till skärgården.

Inga kommentarer: