onsdag 10 april 2013

Osdag 10 april. Tensta. Frukostmöte. Styrelsmöte. ABC.

Gårdagens blogg handlade enbart om mitt beslut att inte kandidera för en två-årsperiod till som regionordförande men dagen var fylld av olika möten och händelser.
Bostadspolitisk frukost med temat "Hur skall vi få igång mer och billigare nyproduktion av hyresrätter i Stockholm. Efter en kort inledning av mig hade förhandlingschefen en kortare beskrivning av läget i regionen gällande nyproduktionen av hyrserätter.
En panel betående av Lennart Karlsson Vd för HEBA Fastigheter AB, Gunnar Nordfeldt koncerchef, ByggVesta AB, Anit Avsan (M) ordförande HUGE Fastigheter AB, Ann-Margarethe Liiv (V)  Sthlm och Mats Hasselgren FP Täby samtalade om nyproduktionen och dess fördelar och svårigheter. Ett genomlysande och framåtsiktande samtal under ledning av dagens moderator Maria Persdotter.

Efter lunch träffade vi hyresgäster och media i Tensta. Vi var i kvarter som var utsatt för skadegörelse och bränder samt en hel del klotter som riktade sig mot fastighetsägaren.
Under kvällen var jag på ett styrelsemöte i en lokal hyresgästförening på Södertörn. På dagordningen olika trivselaktiviterer samt områdesbesiktning tillsammans med bostadsbolaget. Stora kontraster mellan Tensta och LH området på Södertörn.
Idag träffade jag SVT och gjorde ett TV inslag från Tensta. Jag betonade vikten av dialog mellan hyresgäster och fastighetsägaren för att få trygghet i bostadsområdet och vikten av att hyresgästerna känner att de har ett inflytande i sitt bostadsområde.
Se TV inslaget här http://www.svtplay.se/abc välj 10 april klockan 19:15
Idag har jag fått massor med reaktioner på mitt beslut att inte fortsätta som regionordförande. Oerhört härligt att få sådana mängder av erkänsla och beröm från olika håll. De samtal som kändes mest och ända in i ryggraden var ett par samtal från hyresgäster som jag har haft förmånen att hjälpa med deras boende. Den ena i ett område som ombildades under tumultartade former och den andra hyresgästen kom i kläm när vid en upprustning.
Efter att ha träffat några hyresgäster i Söderort åkte jag strax efter åtta in till city och hämtade Ewa som varit  och klippt sig. När Ewa kliver in i bilen ler hon belåtet och säger "skönt med en man som numera kommer ha tid att umgås med sin fru någon kväll i veckan, nu firar vi med att jag bjuder på middag hos chinesen".

Inga kommentarer: