fredag 23 november 2012

Fredag 23 november. Fullmäktigehandligar. Möte med förtroendevalda. Spalten.

I morgon har vi höst/budget fullmäktige i Hyregästföreningen Region Stockholm. En hel del viktiga frågor att ta ställning till. Verksamhetsplanen och budgeten för 2013, ett par motioner som tillstyrks av regionstyrelsen samt regionens förhandlingsrutiner.
Verksamhetsplanen är givetvis kopplad till det riksgemensamma Agenda arbetet men också en produkt av den stora verksamhetskonferens vi hade i september då alla föreningsstyrelser var inbjudna.
Förhandlingsrutinerna har i olika omgångar varit föremål för omarbetning. förändringarna är inte så många men viktiga. Regionövergripande delegationer för större fastighetsägare är en utveckling av rutinerna liksom att husombudens roll förtydligas.

Under dagen träffar jag fler förtroendevalda och resonerar om framtida lösningar på olika frågor både lokal och centrala. Viktigt att demokratin fungerar och att medlemmar kommer till tals och kan påverka lokalt och centralt.

Namninsamlingar mot försäljningar av allmännyttigt ägda hyreshus pågår i två föreningsområden.
I Botkyrka har en lokal grupp engagerat sig väldigt mycket för att göra vad de kan för att påverka Botkyrkabyggens planer på att sälja delar av sitt fastighetsbestånd.
I Nynäshamn pågår också en namninsamling mot försäljningen av hyresrätter som ägs av det kommunala allmännyttiga Nynäshamnsbostäder. I båda kommunerna har det som jag tidigare skrivit om varit debatter och hearingar rörande utförsäljningarna.

Kvällen tillbringar jag i soffan med fullmäktigehandlingar Ewa och barnbarnet William. Känner mig nöjd med Verksamhetsplanen, budgeten och motionerna alla tydliga och lättlästa. Förhandlingsrutinerna är inte lika lätta att sätta sig in i och förstå. Många teknikaliteter och organisations strukturer beroende på län eller stad och privat eller allmännytta. Skönt att vi jobbar med samtalsplatser så vi kan räta ut eventuella frågetecken före vi går i beslutsplena.

Igår skrev jag min spalt i tidningen Hyresgästen som alla förtroendevalda får. Finns  mycket som jag skulle vilja skriva om men utrymmet är begränsat. Hoppas att alla förtroendevalda känner hur mycket se behövs och betyder för hyregäster medlemmar och hyresrätten i regionen.

Inga kommentarer: