lördag 17 januari 2015

Lördag 17 januari. Seminarium. Hyresförhandlingar. Båten.


Seminariet som jag modererade i Botkyrka i tisdags var välbesökt. Det var fantastiskt roligt att så många föreningar var representerade samtidigt som det hade varit ännu bättre om fler deltagit. Botkyrka är kanske aningens avsides för de som inte bor i den delen av regionen men att närmare sjuttio förtroendevalda Hyresgästföreningsmedlemmar deltog var ett bra betyg till arrangörerna.

Daniel Suhonen höll ett engagerat och engagerande anförande om folk i rörelse och folkrörelsernas dilemma i en struktur som är något oklar med otydliga avgränsningar och ledarskap.
Kvällen avslutades med en mängd frågor till Daniel men också en del vittnesmål om behovet av att utveckla det lokala arbetet och ansvarsfördelning/roller.

Nästa seminarium kommer troligen att att arrangeras av samma föreningar och på en plats i eller nära Globen. För närvarande undersöker vi möjligheten att vara på en restaurang som har för ändamålet lämpliga lokaler och då kunna bjuda deltagarna på en middag i anslutning till seminariet.
Temat är inte spikat men kommer att ha fokus på hur en folkrörelse kan utvecklas men också omvärldens syn på vad som gör en folkrörelse respekterad och framgångsrik. Jag vågar lova att det liksom i Botkyrka blir en givande och lärorik kväll.

Hyresförhandlingarna i Stockholm och Stockholms län verkar gå trögt. Ännu så verkar det inte finnas några uppgörelser inom räckhåll i Stockholms allmännyttiga bolag. Hyresgästföreningen skall enligt uppgift att yrkat sänkning respektive noll i hyresjustering i Stockholms allmännyttiga bolag. I länet finns nu överenskommelser mellan 1 - 2 % om jag är rätt informerad.
En knepighet i Stockholm är givetvis att de kommunala allmännyttiga bostadsbolagen har valt att vara med i två olika branschorganisationer dvs de Privata Fastighetsägarnas organisation samt de allmännyttiga bolagens SABO. Funderar en hel del på hur det ev ramavtal för Stockholms Stad kommer se ut.

I fredags träffade jag representanter för ett företag som jobbar med andelsägarlägenheter. Jag fick jag en ordentlig genomgång av hur bolaget har jobbat i Botkyrkabyggens kommunala allmännyttiga hyreshus och de fördelar som bolaget hävdar finns med andelsägarlägenheter i områden som står inför stambyten och upprustning. En boendeform som jag tror förtjänar att studeras mer ingående under den närmaste framtiden.

Idag var vädret aningens blåsigt men solen tittade fram så vad kunde vara mer naturligt än att titta till båten. Ingen fukt och ingen lukt inomhus och de utplacerade "torrbollarna" som skall absorbera fukt var näst intill kruttorra. Inte utan att jag börjar längta efter att få vårrusta båten.
 Har bytt olja i propellerdrev,  beställt nya bälgar och en del annat så nu väntar både "Happy Days" och jag på våren.

Inga kommentarer: