fredag 26 april 2013

Torsdag 25 - fredag 26 april. Rummet städet. Ombildningsproblematik.

I media är det fortsatt artiklar om bostadsbrist, hyror och diverse konstigheter. I Aftonbladet kan jag till exempel läsa om 39 lägenheter som ligger centralt i Stockholm. Lägenheterna skall enligt ägaren en stiftelse hyras ut till hyresgäster med en svag ekonomiskt ställning. Nu är det tvärtom förmögna pensionerade läkare och jurister som bor i huset.

I Hökarrängen finns en lokal Hyresgästförening som nekar hyresgäster att låna hyresgästlokalen eftersom de vill ombilda hyresrätterna i kvarteret till bostadsrätter. Ett förståeligt ställningstagande men som strider mot den överenskommelse som finns med bostadsbolaget rörande upplåtelse av lokalen.
Nu har vi i mer än en månad försökt få de lokalt förtroendevalda att följa regelverket. Inga argument biter och bostadsbolagets ledning börjar bli riktigt irriterad och kommer lyfta lokalfrågan vid nästa centrala samråd med Hyresgästföreningens ledning. I ombildningsspåren följer mängder av olika problem och småkonflikter.
Tänk om hyresrätterna kunde få fortsätta vara hyresrätter!

I går städade jag bort en hel del papper och tog med mig mina personliga tillhörigheter från kontorsrummet på regionkontoret. Hoppas att den regionordförande som väljes imorgon lördag inte tycker jag sparat för mycket utan kommer finne en hel del matnyttigt att läsa igenom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk om HGF kune hålla sig till reglerna istället!