onsdag 20 mars 2013

Onsdag 20 mars. Årsmöte. Prat om Bostad. Höghus.

När jag är ute på årsmöten och bomöten pratar jag ofta om vårt arbete utifrån Agenda 2016. Agendan utgår ifrån engagemanget i bostadsområdena och är en viktig del i vår strävan att fånga upp engagemang.
Idéer och tankar i en folkrörelse måste födas och hämtas i det lokala arbetet. I ett resonemang idag framfördes tankar på att det måste finnas strategier och tänk som beslutas på ledningsnivå men jag håller inte med.
Tog till en liknelse nämligen att bygga upp en  folkrörelse är som att bygga höghus fullständigt hopplöst att bygga uppifrån.

Regionstyrelsens politiska forum "Prat om Bostad" har flera kommande evenemang på gång. Frukostseminarium i april och en rapport som släpps i maj. Jag kan utlova spännande teman så håll ögonen öppna mer info kommer.
Under kvällen är jag på årsmötet i Brännkyrka-Hägersten Föreningen. Årsmötesordförande är Ewa Daisly som med säker hand leder mötet genom dagordningen.

Jag får tillfälle att prata omvärld och bostadspolitik i ca en halv timme och då med fokus på vad som händer i Stockholms Stad med allmännyttan och de privatägda hyresrätterna, hyresförhandlingar, samordning, kampanjen Tack Anders Borg och kommande kampanjarbete samt kopplingen arbete, ekonomi och en infrastruktur som inte fungerar utan hyresrätter.   

Inga kommentarer: