lördag 12 januari 2013

Lördag 12 januari. Inflytande.

Att ha mål att kämpa för är alltid viktigt. Några av mina mål skall jag delge under några dagar framåt. Vi har riksgemensamma mål men att vässa dom ytterligare gör dom inte sämre.

Hyrornas andel av Hushållets plånbok
Hyrornas andel av Hushållets plånbok är redan idag för stor och riskerar att bli större genom olika lagförslag och utredningar som ligger i linje med den politiska vilja hos de styrande politikerna, både regionalt och på riksplanet. Våra förhandlingar måste få ytterligare skärpt fokus på hyresgästernas ”hushållens plånbok” och vårt opinionsarbete måste öka på alla fronter genom lobbying på alla politiska nivåer, tydliga kampanjer med fokus på hyresgästnyttan och hyresgästens plånbok.
Vårt, regionens mätbara mål måste vara att max 25% av en genomsnittlig förvärvsinkomst skall utgöra hyran. Till grund för hyran skall ligga bruksvärdet hyresgästernas generella värderingar. Av hyran får maximalt 30 % vara baserat på det geografiska läget/området.

Under dagen ringer en av medarbetarna på vår mycket kompetenta kommunikationsenhet. Vi stämmer av ett medialt ärende före fortsatta kontakter med en tidning som håller på med att skriva en artikel om hyror. Tryggt med stöd som fungerar jämt tack vare personal som är tillgänglig och engagerad till och med under helger.
Tillsammans med Ewa gå jag en lång promenad före jag sätter mig vid datorn som havererade igår. Datorn sopade rent på hårddisken utan att jag bad om det så något tokigt är det. Kommer säkerligen att ta flera timmar att få ordning på och återställa det som kan räddas. 
 Dalarös centrala delar var öde och en skarp kontrast mot hur det är på sommaren med mycket båtfolk och turister. 
En katamaran som efter massor av blötsnö och hård vind förra helgen låg kapsejsad i Askfatshamnen 
 hade kommit på rätt köl igen men den såg både frusen och ledsen ut.

Inga kommentarer: