lördag 29 december 2012

Lördag 29 december. Disney on ice. Medlemsutvecklingen. Bloggkommentarer. Ombildningar av hyresrätter.

Med jämna mellanrum får jag frågor rörande medlemsutvecklingen i region Stockholm. Det lättaste sättet att ta reda på antalet medlemmar för dig om är medlem är att logga in på vårt intranät så får du dagsaktuella uppgifter.
Senast jag frågade var prognosen att vi skall ha samma antal medlemmar i regionen vid utgången av 2012 som vi hade första januari. Om vi når dit är det första gången på sexton år och det i en region där det försvunnit mer än trettiotusen hyresrätter bara de senaste åren.

Under de senaste dagarna har jag fått fler samtal än vanligt rörande ombildningar och då från väldigt oroliga hyresgäster och en del har varit engagerade i att vilja ha kvar sin nuvarande kommunala allmännyttiga hyresvärd. Samtalen har kommit från både stad och län, I Stockholm rör det företrädesvis söderort och västerort. I länet Järfälla, Nynäshamn och Botkyrka. Helt klart är att det stöd vi ger till de lokalt aktiva hyresgästerna som vill bevara och utveckla hyresrätten är både nödvändigt och uppskattat. Tonläget hos de som vill ombilda är alldeles för ofta väldigt aggressivt och då speciellt när det saknas enstaka röster för att kunna köpa och ombilda ett hyreshus.

Jag får mängder av kommentarer till bloggen. En del berör de ämnen jag skriver om och är välskrivna i ett respektfullt tonläge och jag tycker det är tråkigt att inte publicera dom. Andra kommentarer är fulla av snusk, osakliga angrepp på olika personer eller bara allmänt elaka. Jag har tidigare skrivit att kommentatörer som lämnar sin mailadress får sina kommetarer publicerade övriga kommentarer publiceras inte.
Idag var Ewa och jag tillsammans med barnbarnen på Globen och såg på Disnay on ice.

Barnbarnen var helt betagna och upplevde helt tydligt föreställningen som väldigt fängslande vi vuxna var inte så väldigt imponerade men vad spelar det för roll när föreställningen riktar sig till barn.
När vi åkte in till Stockholm för att hämta barnbarnen var Dalarövägen ren och fin ingen snö eller halka. Motorvägen/Nynäsvagen nästan lika fin att åka på men när vi kom in i förorterna så var det som vanligt dåligt med snöröjningen. Hemma i Hagsätra såg det ut som vanligt med höga snövallar, dålig sikt i korsningar, inplogade bilar och bitvis oplogade eller isiga och hala trottoarer och gångbanor. Märkligt att Sveriges huvudstad inte skall klara av att ha en snöröjning i klass med små samhällen i länskommuner.

Inga kommentarer: