lördag 17 november 2012

Lördag 17 november. Anonymitet på bloggen.

Kommentarer på bloggen för att debattera eller ställa frågor knutna till de ämnen som jag skriver om har under alla år varit roligt att få.
Under de senaste två åren har kommentarerna blivit mer och mer personangrepp eller osakliga anklagelser. Vid ett tillfälle för något år sedan stängde jag bloggen för kommentarer men öppnade den återigen efter några veckor.
Jag skrev också i höerspalten på bloggen Kommentarerna skall bidra till en seriös debatt. Kränkande inlägg och personangrepp kommer enligt gängse lagstiftning att lagföras.

Eftersom ett mindre antal skribenter ändå fortsätter att skriva snusk av allehanda slag, personangrepp och annat som definitivt inte hör hemma i det här forumet kommer kommentarsfunktionen framledes fungera som vanligt men den som vill kommentera får sin kommentar publicerad om man lämnar sin mailadress.
Det är ett lättare förfarande än att löpande registrera alla ip adresser som kommentarerna kommer ifrån.

Veckan som gått har varit långtråkig och seg eftersom jag haft grymt ont i ryggen. Den moderna tekniken gör att väldigt mycket går att jobba med via Internet med @ post och dokument men möjligheten att träffas och resonera betyder väldigt mycket. Längtar verkligen efter att kunna röra mig fritt igen utan ryggknas igen.
Samtidigt har veckan givit en hel del tid till reflektion och funderingar rörande förändringar, framtida utmaningar och engagemang för våra kärnfrågor.

Inga kommentarer: