måndag 19 november 2012

Måndag 19 november. Hyresgästmöte. Förhandlingar..

Att vara tillbaka om än lite försiktigt efter förra veckan ryggläge känns inspirerande. Dagens pressmöte där regionen presenterade en rapport rörande hyresstrukturen i Stockholm var både välbesökt och uppskattat.
Rapporten finns att hämta för den som vill. Maila terje.gunnarson@hyresgastforeningen.se så lovar jag se till att vi skickar rapporten.

Efter att ha varit utanför en vecka var det viktigt att få prata om den senaste veckans händelser med regionchefen. Årsmötet i Sollentunaföreningen, fredagens uppvaktning på departementet, en hel del om och inför dagens möte med press och politiker samt kommande regionstyrelse möte.
Tror det är flera år sedan jag varit så utslagen att jag till och med sjukanmält mig i växeln. Inplanerade möten sköt jag på framtiden om det fanns möjlighet och några typ uppvaktningen på departementet fick genomföras utan min medverka.Nu var det en kunskapsstark grupp som gick dit och pratade hyror och hyresstruktur i Stockholm med nämnd rapport som grund, så mötet blev mycket bra genomfört.

Under tidiga kvällen genomför vi ett möte med alla förhandlingsdelegationer i regionen för att få en uppfattning om hur långt förhandlingarna runt om i regionen framskridit. Känns att vi är ordentligt taggade och att vi tar ett ordentligt ansvar för att förhandlingarna som sker på ett proffsigt och är väl förankrade.

Lokal Hyresgästföreningen Björkvinden hade bjudit in mig till kvällens bostadsmöte för att prata om hur det fungerar med förhandlingar i det privata beståndet samt vilken verksamhet man kan bedriva när husen i området ombildats och hyresvärden numera är en brf och inte Svenska Bostäder.
Stämningen på mötet var god och de boende var nöjda med sin nya hyresvärd det var i stort inget som blivit sämre. Möjligen hanteringen av grovsopor att tvättstugan men å andra sidan var den nya tvättstugan visserligen mindre men den är nu och fin den gamla stora centrala för hela området var gammal och sliten.
Roligt att få se och träffa exempel på att det finns bostadsrättsföreningar som tar ansvaret som hyresvärd på allvar.
Tidigt bloggskrivande i kväll och strax ryggläge i lopplådan. Känner mig näst intill upprymd av att ha orkat hela dagen utan att ryggen sagt ifrån alldeles för mycket.

Inga kommentarer: