lördag 5 mars 2011

Lördag 5 mars. Årsmöte i Hyresgästföreningen Syd-Ost.

Snart är det årsmöte i Hyresgästföreningen Syd-Ost. Idag har jag skrivit ett utkast till inbjudan som skall skickas ut till alla medlemmar i Syd-Ost. På årsmötet skall vi förutom sedvanliga förhandlingar och val ha en dialog med alla medlemmar som kommer om vår verksamhet men också om hyressättning och den nya lagen.
Alla deltagare kommer att bjudas på lunch mellan 12.00 - 13.00. Vi hoppas givetvis på rekordstort deltagande. Ärsmötet kommer att äga rum lördagen den 19 mars i Folkets Hus Rågsved.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Terje,
du verkar ofta vara väldigt upprörd på moderata politiker, tycker du bättre om vänsterpartiet än om moderaterna?

/Farsta-gubben

Terje sa...

Jag uppskattar politiker som månar om och vill säkra samt utveckla den svenska modellen av hyresrätten.
Tycker illa om politikska beslut som leder till ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.
Bäst att tillägga att jag grundar det på ett ideologiskt ställningstagande. Inte mer eller mindre medlemmar i Hyresgästföreningen.

Anonym sa...

Jag vet inte om jag fattat allt rätt, men politiska beslut grundar sig väl ändå på folkvíljan genom demokratiska val?
Det slutliga beslutet om ombildning eller ej tas ju sedan av de boende.
Så det är i två "instanser" folkviljan måste segra för att en ombildning ska komma till. Hur kan du tycka illa om den beslutsgången?

/Farsta-gubben

Terje sa...

Hej Fartagubben.
Jag har redan svarat på din fråga.
Eller hur?

Anonym sa...

Nix, du har inte svarat på frågan varför du är så arg på moderata politiker.

Det är nämligen inte deras påhitt om ombildningar - det är de väljare (hoppsan, en majoritet) som tycker att att moderaterna och deras politiker står för något som kan representera dem (folket!).

Och i ombildningsfallet kommer en röstning ytterligare till: bland de boende i berörd fastighet.

Det är nog demokratin som sådan du är arg över, Terje. Du har en skrämmande och otäck syn på demokrati.
Du och din organisation vill inte respektera demokratiskt fattade beslut.

/Farsta-gubben

Terje sa...

Vet inte varifrån du fått att jag är arg på moderata politiker. Jag har sagt att jag tycker illa om politiska beslut som leder till ombildning av hyresrätter til bostadsrätter. Detta oavsett vem eller vilket politiskt parti som tar beslutet.
Med ditt resonemang är det ok med vilka beslut som helst bara det är beslutat av en politisk majoritet.
Ditt resonemang är iinebär till exempel att det inte behövs eller skall finnas någon politisk opposition i varken stadshus eller riksdag.
Ditt resonemang haltar ordentligt!!

För övrigt tror jag att du bor i Stockholms innerstad i ett kvarter som inte blivit ombildat ännu men att du jobbar hårt för din sak att få ombilda.

Anonym sa...

Så fort någon inte tycker som Hyresgästföreningen ska du stämpla folk som sura ombildningsivrare från innerstaden.

Jag tror din irriterade attityd bottnar i din syn på demokrati (eller avsaknad av demokrati rättare sagt).

Och tyvärr förstod du nog inte av signaturen var jag bor...

/Farsta-gubben

Terje sa...

Hej
"Farstagubben"
Jag tror på demokratin och dess spelregler.
Gör du?
Vem som helst kan kalla sig för "Farstagubben"
Vad heter du?
Var bor du?
Jag heter Terje.
Jag bor i Hagsätra.

Anonym sa...

Jag heter Kenth.
Jag bor i Farsta.

Vad skönt att du tror på demokrati, gäller det även om en moderat politiker för fram åsikter han/hon valts av folket för?

/Farsta-gubben

Terje sa...

Men Kenth det ju det som är själva vitsen med de politiska partierna. Politikerna tar beslut utifrån respektive partis politiska program och övertygelse.
Det betyder inte att vi alla måste dela den politiska uppfattning och tycka att besluten är toppen.