onsdag 20 januari 2010

Onsdag 20 januari. Karusell med ordningsvakter. De som byggde miljonprogramet. Medlemsmöte.

Karusellen är ett område i sydvästra Stockholm. I kvarteret har en nybildad bostadsrättsförening Tivoliet försökt få nödvändig majoritet för att köpa och ombilda fastigheten till bostadsrätter. Debatten har böljat fram och tillbaka och säkerligen har känslorna svallat åt alla håll.
Igår var det köpstämma i området och läget säkerligen något uppskruvat. En boende i kvarteret har för några veckor sedan ansökt om medlemskap (skriftligt) i bostadsrättsföreningen. Trots påstötning till styrelsen har inte medlemskap beviljats. Igår försökte hyresgästen komma in på köpstämman men nekades inträde eftersom medlemskap saknades.
Två bastanta inhyrda väktare (undrar vem som betalade) såg till att ingen obehörig skulle komma in. Det fanns dock en möjlighet att komma in som icke medlem. Det var bara att skriva på en ja fullmakt inför omröstning så så skulle det gå bra att få delta på mötet trots att medlemskap saknades.

Idag träffade jag en pensionerad fastighetsägare och byggare. Det var intressant och spännande att höra hur de som byggde miljonprogammet och de centrumanläggningar som finns i anslutning till dessa resonerade och funderade. Det fanns ett intresse för samhällsbyggande och bostadsförsörjningen.
En vilja att bygga bra bostäder till rimliga kostnader och därmed rimliga hyror. Helt klart fanns det också en vilja att tjäna pengar men också en glädje över det som producerades. Med jämna mellanrum försöker jag skapa tillfällen att få lyssna och ställa frågor till den tidigare generationen fastighetsägare och byggmästare.
Jag tror att den nuvarande generationen av dessa har en hel del att lära och ta intryk av den äldre generationen.
Allt var inte bättre förr men det finns en hel del erfarenhet och klokskap att ta vara på.

Engagerade medlemmar med mycket sunt förnuft är en del av livsnerven i Hyresgästföreningen. idag träffades jurister opinionsbildare engagernad medlem och jag för ett längre samtal. Det finns en del frågor som rör hyresgäster där lägstiftningen är tydlig med tillämpningen betydligt svårare.
Det blir knöligt när sunda förnuftet tydligt skriker att här ar det tokfel men det inte går att hjälpa medlemmen med juridiska medel. Vi enades om att det får bli en medial opinionsbidande fråga.

Media hörde under dagen av sig och ville veta om vi får många klagomål och begäran om juridiskt biträde när det gäller för höga andrahandshyror. Svaret på den frågan är ja! Vi kan se en klart ökande trend och överhyrorna är oftast mella 25 - 100% för höga. Den största delen mellan 65-70% gäller andrahandsuthyrningar av bostadsrätter.

Vårt fullmäktiges uttalande om att Bromma flygplats bör läggas ner och bostäder byggas på marken har uppmärksammats av tidningen Mitt I Bromma. Klicka på länken:
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/bromma.html

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var på en köpstämma i tisdags,brf tivolit. Vet ej om det är samma du talar om,låter nästan så. Orningsvakter fanns och det var en person som först nekades inträde just pga av det du skriver, men efter mkt övertalning kom denne person till slut in. Mkt tack vara den oberoende observatören tror jag.
Men visst är det felaktigt förfarande att först neka medlemskap och att säga att man blir medlem endast via jafullmakt.

Anonym sa...

Nyfiken på hur det går på Bjursätragatan. Längesen du uppdaterade om dem. Någonting nytt?

/FD

Anonym sa...

Det visade sig vara befogat med vakter.
Läser på en rädda-blogg om att de, trots att de inte tillhör den berörda fastigheten, försökte att som obehöriga ta sig in på köpstämman.

Riktigt illa att folk inte har respekt för boende som ska ta ställning till en fråga som kommer att påverka dem mycket i fortsättningen.

Respektlöst!

Terje sa...

Hej du Anonym.
Som vanligt läser den som vill fel och dessutom tror jag viljan finns att inte förstå. Hyresgästen hade ansökt om medlemskap skriftligt flera veckor före stämman utan att få besked. Påminnt om ansökan flera gånger. Att då bli nekad inträde för att man inte är medlem men få beskedet att om "Du skriver på en ja fullmakt och lämnar in den så får du komma in" är tokfel.
Terje

Anonym sa...

till anonym 22.31:
Nu kan jag bara tala för mig själv:

Delvis kan jag hålla med dig, att det bara borde vara boende som är med på köpstämma, MEN nu är det så att bla jag var tillfrågad av just boende i berörd fastighet att närvara och då ställer jag såklart upp. Dessutom försökte vi aldrig tränga oss in, vi accepterade direkt att vänta utanför.
Om jag inte blivit tillfrågad att närvara hade det såklart varit respektlöst eller om jag försökt ta mig förbi vakterna, men som sagt jag var tillfrågad att ställa upp som stöd och det var boende där som frågat. Det var även anhöriga som inte fick komma in.
mm mm
/AM

Christer sa...

Detta har du fått om bakfoten, Terje.

Det var inte hyresgästen som nekades att komma in, utan hyresgästens "kompis", som tidigare hade uppträtt störande på ett av föreningens möten. Kompisar har ingen självklar närvarorätt på bostadsrättsföreningars möten.

Vad gäller medlemskap i föreningen är det inget man behöver ge en hyresgäst förrän köpstämman fattat beslut om att fastigheten skall köpas.