torsdag 1 oktober 2009

Torsdag 1 oktober. Järvalyftet. Ombildningar. Haningebesök. Politiska funderingar. Mötesbokningar. Fotografering. Omförhandling.

Jag har fått några frågor rörande mitt utspel och pressreleas där jag manar till omförhandling av våra tvååriga förhandlings överenskommelser och varför jag inte nämnde något om det under vår förhandlingsupptakt i söndags. Exempelvis:
Hej Terje!
-Läste i tidningen att ni bgärt omförhandling av hyrorna för 2010
i Stockholm. Det var ett bra initiativ (förutsätter att man skall kräva nedräkning).
-Vi skall ha styrelsemöte i Xxxxxxxxx i kväll, så har Du några mera uppgifter innan dess vore det välkommet.
-Jag hörde inte att Du nämnde saken vid förhandlingsupptakten i söndags (fast jag var inte där hela tiden). Stämmer det att Du inte nämnde det och i så fall varför inte?
Hälsn Xxxx X

Hej Xxxx
Fick dit mail i min inkorg först klockan 21.38 därav det sena svaret.
Jag nämnde när jag föredrog riktlinjerna att en ordentlig granskning skall ske
av bolagen och deras ekonomi (det sker årligen) men inget om omförhandling
i Stockholmsföretagen.
Anledningen till att jag inte nåmnde någonting om det i söndags är att jag då inte
hade den informationen som jag fick under tisdagen vid lunchtid.
Att jag reagerade snabbt då beror på som du säkerligen vet att avtalen har en
brytpunkt vid årsskiftet och vi behöver varsla tre månader före.
Vänlig hälsning
Terje

Så enkelt svar var det på den frågan. Givetvis gjorde jag en både politisk, organisationspolitisk och förhandlingsstrategisk bedömmning före utspel och pressrelease.

Som en del i Järvalyftet kommer Rinkebydialogen starta på lördag kl 12 i Rinkeby Folkets Hus.
Dialog med de boende är oerhört viktigt inför de kommande upprustningarna i området en del av Järvalyftet. Min förhoppning och tro är att dilogen även här skall engagera många boende på samma sätt som i Akalla och Husby.

Ombildningsstämmorna avlöser varandra. Nästan varje kväll är det stämma någonstans i Stockholms Regionen. Ikväll är det åter stämma på Söder i Stockholm. Får höra i morgon hur det gick.
Idag hade jag avtalat tid med en fotograf som skall ta lite pressbilder. När vi träffas runt lunch så är vädret toppen men när pannkakorna på tallriken är slut tar solskenet slut och det börjar ösregna. Vi skjuter på fotograferingen till i morgon fredag. Får ta på mig en nystruken skjorta imorgon också.
Under sena eftermiddagen är jag i Hanige och samtalar med en kompis om bostadspolitik, opinionsbildning och kommande valrörelse. Måste hitta bra ingångar till Bygg Om, Bygg Nytt, Bygg Här. En del uppslag och ideer luftas jag får med mig en del att fundera över.

En reporter ringer strax efter middagstid och vill prata hyresförhandlingar. Vi pratar lite kort och reporern skall återkomma. Får se när hon ringer jag ok:ade fram till 23.00. Efter det brukar jag koppla av och göra kväll.

3 kommentarer:

Pelle sa...

Ställde samma fråga till Barbro Engman när du vägrade svara på din egen blogg - lite förvånande att du svarar på hennes blogg...

Nåja, frågan svarar du ändå inte på. På vilket sätt kallar hyresgästföreningen bortförhandlat inre underhåll(jag bor hos AB Stockholmshem) och införandet av Stockholmsmodellen för utveckling av hyresrätten?
Min lägenhet på södermalm i Stockholm kommer se exakt likadan ut men kosta ännu mer. Utveckling? Hur?

Klistrar in mina frågor igen och bifogar din kommentar för att friska upp ditt minne lite. ;)

Mvh
/Pelle

Pelle sa...
Hyresgästföreningen arbetar för att utveckla hyresrätten och ni har varit med och förhandlat fram två avtal som har och kommer ha stor påverkan på mitt boende. Hur kan HGF se dessa två nedanstående saker som att utveckla hyresrätten?
Tacksam för svar.

* hos min hyresvärd har löpande invändigt underhåll förhandlats bort. Jag har sett många lägenheter i mitt kvarter som har orginaltapeter/golv trots att huset är drygt 25 år gammalt. Vissa lägenheter förfaller invändigt. Bostadsföretaget tar inget ansvar för detta pga det avtal som träffats med HGF om att underhåll är hyresgästens ansvar. Är det utveckling?

* Jag bor i Stockholms innerstad. Hur kan ni kalla det utveckling att jag, för exakt samma lägenhet, rimligtvis lär få betala betydligt mer i fortsättningen när Stockholmsmodellen införs?
(Jag vet att S-modellen ska "testköras" först, men för oss som bor i Stockholms innerstad är det inte mer än rimligt att tro att vi ligger skrynkligare till än hyresgäster i exempelvis Husby.)

Det skulle vara väldigt bra om du svarade på de här frågorna. Det vore väldigt nyttigt att få veta HGF:s syn på de två frågorna jag ställer.

Mvh
/Pelle

den 28 september 2009 01:22


Terje Gunnarson sa...
Hej Pelle
När det gäller det löpande underhållet så finns det olika avtal beroende på vilken hyresvärd du bor hos. Du får återkomma med viket bostadsbolag det rör sig om. Generellt gäller följande hög underhållsnivå lite högre hyra lägre underhållsnivå lite lägre hyra. I en del bolag styr hyresgästen själv det innre lägenhetsunderhållet när det ytor som väggar och golv.

Du skriver att du bor i Stockholms innerstad och att ni ligger ”skrynkligare” till än hyresgästerna i till exempel Husby. Om du bor i
en lägenhet med samma standard
i ett hus med samma standard
i ett område med samma standard kommer de som bor i Husby att i framtiden betala en lägre hyra än de som bor i Sthlms innerstad.

Hur stor skillnad är inte klart ännu. Det har spekulerats i olika procent men ännu finns varken kronor eller procent klart. Det skall förhandlas först.
Vh
Terje

Terje sa...

Hej Pelle.
Som du säkert vet styr du själv underhållet av ytskiktet i din lägenhet. Det är resultate av en förhandlingsuppgörelse när vet jag inte men om du vill kan jag givetvis ta reda på det.
Stockholmsmodellen skall på ett ännu bättre sätt än vad som nu sker spegla hyresgästernas generella värderingar.
Trevlig helg
Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Jag tycker fortfarande du svarar på min fråga. Jag vet att uppgörelsen HGF/Stockholmshem har några år på nacken, men hur gammal den är var inte min fråga.

Frågan lyder:
På vilket sätt kallar HGF det UTVECKLING (ni vill ju utveckla hyresrätten hävdar ni) att öka boendekostnaden för hyresgästen som blivit fallet för mig och många andra i Stockholms innerstad (bortförhandlat inre underhåll+Stockholmsmodellen, lär bli dyrare i innerstaden)?

Jag tycker du väjer för denna frågeställning. Anmärkningsvärt eftersom du sitter på den position du gör... (tveksamt om du lägger ut och svarar ens den här gången)

Mvh
/Pelle