onsdag 30 september 2009

Onsdag 30 september. HGF+. Kastanjegården. Stadshusbesök. S-Kongressen. Planering. Metro.

Hyresgästföreningens medlemsförmåner sköts av HGF+. Idag hade Vd Anna Åberg och jag ett lång och givande samtal om affärsplanen och en hel del annat. Medlemsförmånerna blir mer och mer uppskattade och förmånshäftet som skickas ut via vår tidning blir allt bättre.

Under dagen har jag ett möte med de boutvecklare som skall hjälpa till med att få ordning på opinionsarbete för hyresrätten som behövs i Dalen och framför allt på Kastanjegården. Vi måste på alla sätt bidra till att det blir lugn och ro och att det även det fortsatta arbetet präglas av saklighet.
En hel del människor har hört av sig om att det inte är tryggt längre i kvarteret och att det förekommer hot och glåpord. Det måste vi hjälpa till med att mota bort.

Jag äter en snabb arbetslunch och får tillfälle att vädra några tankar inför politikermötet efter lunch. Ibland är det nyttigt att bryta tankar och ideér med någon som står lite vid sidan om dessa frågor.

Efter lunch hade jag ett resonemang i Stadshuset med Joakim Larsson. Vi utbytte en hel del synpunkter om vad som hänt i Dalen och jag lämnade en hel del information. Förhoppningsvis kommer detta att sätta positiva spår i den framtida hanteringen av ärenden som liknar Kastanjegårdens.

Hyresgästföreningen Region Sthlm kommer att närvara på den kommande S kongressen för att prata bostadspolitik med kongressombuden. Det sker i samråd med förbundskontoret eftersom det är ett riksarangemang. Just nu jobbar de ansvariga med att ta fram material och med att bemanna vår monter.

Under sena eftermiddagen gör vi klart programmet för den kommande verksamhets och ordförandekonferensen. Bostadspolitik, agenda 2016, Nya Webben, bostadspolitiska plattformen, moral & etik, inför stämman nästa år, föreningarnas behov av stöd är huvudpunkterna.

En reporter på tidningen Metro ringde under sena kvällen och ställer frågor om min pressrelease rörande omförhandling av hyrorna kopplat till räntevinster som bostadsbolagen gjort. De försöker få mig att prata procent eller kronor men det är en fråga som delegationerna får slita med efter att kontoret tagit fram ett genomlysande underlag.

När jag ganska sent under kvällen sitter i en så gott som tom tunnelbanevagn slår det mig att detta fantastiska tranportmedel borde vi vara mer rädda om och inte skräpa ner så hejdlöst i.
Tidningar, tomma drickasflaskor, Mac Donalds muggar, påsar, snuspåsar och allehanda annan bråte. Undrar hur en del har det hemma.

Inga kommentarer: