lördag 3 oktober 2009

Lördag 3 oktober. Järvalyftet i Rinkeby.


Dialog Rinkeby invigdes idag. Tillsammans med Vd:arna för de allmännyttiga bostadsbolagen fick jag vara med och inviga dialogen. Fantastiskt drag av orkestern Jacombe utanför Folkets Hus i Rinkeby. Vi klippte inte band utan knöt ihop ett stort antal band tillsammans med hyresgäster i Rinkeby. En fin symbolhandling som samtidigt manar till att vi har ett stort ansvar för att dialogen blir framgångsrik.
Rinkeby har jag besökt många gånger och då promenerat runt utan mål eller varit på väg till olika möten. Jag gillar folket öppenheten och dialogen som ständigt pågår på torget och runt om på olika mötesplatser.
Dialog Rinkeby är fortsättningen på de dialogmöten som varit i Husby och Akalla. Möten där de boende lämnat många tusen synpunkter på hur de vill utveckla sina bostadsområden. Jag brukar alltid hävda att de riktiga experterna på bostadsområdena är de som bor där. Den lokalkännedomen kan ingen ersätta.

Resonemang och synpunkter på politika/bostadsföretagens beslut rörande omvandlingar och köpstämmor är föremål för en mycket intensiv dialog på olika mail och nätverkslistor. Det som hänt på Kastanjegården i Dalen i närheten av Globen upprör många. Jag undrar om inte detta kommer att slå tilbaka på beslutsfattarna politiskt.

I Dagens Nyheter finns en artikel om bostäder och priser. Swedbank ororar sig över volymen. Klicka på länken och läs: http://www.dn.se/ekonomi/swedbank-varnar-for-en-ny-bostadsbubbla-1.953549

Ledig under sen eftermiddag så jag hämtar Ewa och vi åker ut till Dalarö och tittar till båten. Det är kallt +7 och blåser rejält 12-15 sekundmeter säger prognosen. Båten startar snällt och dieselvärmaren från Volvo flymotor blåser på som en "jetmotor" så det blir snabbt varmt och trivsamt.

18 kommentarer:

Medl0296193 sa...

Följande är text är förkortad och redigerad av mig.
Mvh
/medl 0296193

Pelle sa...
På vilket sätt kallar hyresgästföreningen bortförhandlat inre underhåll (jag bor hos AB Stockholmshem) och införandet av Stockholmsmodellen för utveckling av hyresrätten?
Min lägenhet på södermalm i Stockholm kommer se exakt likadan ut men kosta ännu mer. Utveckling? Hur?
Klistrar in mina frågor igen och bifogar din kommentar för att friska upp ditt minne lite.

Hyresgästföreningen arbetar för att utveckla hyresrätten och ni har varit med och förhandlat fram två avtal som har och kommer ha stor påverkan på mitt boende. Hur kan HGF se dessa två nedanstående saker som att utveckla hyresrätten?
Tacksam för svar.

• Hos min hyresvärd har löpande invändigt underhåll förhandlats bort. Jag har sett många lägenheter i mitt kvarter som har orginaltapeter/golv trots att huset är drygt 25 år gammalt. Vissa lägenheter förfaller invändigt. Bostadsföretaget tar inget ansvar för detta pga det avtal som träffats med HGF om att underhåll är hyresgästens ansvar. Är det utveckling?

• Jag bor i Stockholms innerstad. Hur kan ni kalla det utveckling att jag, för exakt samma lägenhet, rimligtvis lär få betala betydligt mer i fortsättningen när Stockholmsmodellen införs?

(Jag vet att S-modellen ska "testköras" först, men för oss som bor i Stockholms innerstad är det inte mer än rimligt att tro att vi ligger skrynkligare till än hyresgäster i exempelvis Husby.)

Det skulle vara väldigt bra om du svarade på de här frågorna,
ty det vore klarläggande att få veta HGF:s syn på de två frågorna jag ställer.
Mvh
/Pelle den 28 september

Terje Gunnarson sa...
Hej Pelle
När det gäller det löpande underhållet så finns det olika avtal beroende på vilken hyresvärd du bor hos. Du får återkomma med viket bostadsbolag det rör sig om. Generellt gäller följande hög underhållsnivå lite högre hyra lägre underhållsnivå lite lägre hyra. I en del bolag styr hyresgästen själv det innre lägenhetsunderhållet när det ytor som väggar och golv.
Du skriver att du bor i Stockholms innerstad och att ni ligger ”skrynkligare” till än hyresgästerna i till exempel Husby. Om du bor i en lägenhet med samma standard i ett hus med samma standard i ett område med samma standard kommer de som bor i Husby att i framtiden betala en lägre hyra än de som bor i Sthlms innerstad.

Hur stor skillnad är inte klart ännu. Det har spekulerats i olika procent men ännu finns varken kronor eller procent klart. Det skall förhandlas först.
Vh
Terje

Medl 0296193 sa…
Ja, Terje, vad menar du, och i vilka bolag gäller det, när du skriver:
” I EN DEL BOLAG STYR HYRESGÄSTEN SJÄLV DET INNRE LÄGENHETSUNDERHÅLLET NÄR DET YTOR SOM VÄGGAR OCH GOLV.”
För övrigt svara gärna Pelle ty vi är många som ställt oss samma frågor.

Terje sa...

Hej Medlem.
Fråga 1: Stockholmshem.
Fråga 2: Det går inte att svara tydligare än vad jag svarat Pelle eftersom vi inte har kommit längre i arbetet med Stockholmsmodellen.
Vänlig hälsning
Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Du har inte svarat tydligt - du har inte svarat alls tyvärr!

Frågan lyder:
Hur anser HGF att bortförhandlat inre underhåll (AB Stockholmshem) och Stockholmsmodellen (lär bli dyrare för mig i innerstaden) är att utveckla hyresrätten? (ni säger ju att ni gör det)

Vänligen svara, jag har ställt samma fråga säkert tio gånger nu.

Tydligen vill flera ha svar på frågan.

Blir det censurknappen igen nu...?!

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej igen Pelle!
När det gäller underhållet (ytskiktet) i Stockholmshem är det förhandlat av vår förhandlingsdelegation gentemot Stockholmshem. I korthet betyder det att den som vill skjuta upp det innre underhållet kan göra det och den som vill ha något utfört betalar enligt ök. Det innebär ett ökat hyresgästinflytande på underhållet och när det skall utföras.
Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Jag vet precis vad avtalet säger för jag bor hos AB Stockholmhem (jag fick vackert betala mina nya tapeter ur egen ficka).

Min fråga gäller inte det, min fråga gäller om HGF kallar avtal som fördyrar för hyresgästen såsom bortförhandlat inre underhåll och Stockholmsmodellen för att utveckla hyresrätten?

Vänligen svara på frågan och sluta provocera genom att ignorera frågan.

Och tryck inte på censurknappen, tack.

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej Pelle
Avtalet ger hyresgästerna inflytande över den egna lägenheten och dess ytskickt. Det är du säkerligen medveten om.

Har ingen "censurknapp" men publicerar inte personangrepp oavsett vem dom är riktade mot.
/Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Jag skickar inte heller personangrepp, men vanliga frågor faller ofta offer för delete-knappen här.

Frågan igen: Kallar du det att utveckla hyresrätten när det läggs över kostnader för inre underhåll på hyresgästen?

Tacksam för svar!

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej Pelle
Nu vill Jag ha svar.
Vilka frågor faller ofta för deletknappen här?
Vh
Terje

Pelle sa...

Jag har ställt samma fråga över tio gånger och vissa gånger publicerar du, andra inte. Så kort och gott: ibland har min fråga fallit offer för delete-knappen.

Gemensamt för samtliga gånger jag frågat: du har hittills inte svarat på frågan. Vad är du rädd för Terje?

Här är frågan, varsågod att svara din medlem som är med och pröjsar din lön:
***Kallar du det att utveckla hyresrätten när det läggs över kostnader för inre underhåll på hyresgästen? ****

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej igen Pelle
Tack för svar.
Du skriver"***Kallar du det att utveckla hyresrätten när det läggs över kostnader för inre underhåll på hyresgästen? ****
Det är varken utveckling eller avveckling av hyrerätten snarast en fråga om hyresgästinflytande.
Vh
Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Att vara med och betala det som tidigare ankom på AB Stockholmshem att stå för kallar HGF för inflytande alltså? Tack för det "inflytandet"...

Jag hade gärna avstått det "inflytandet" i så fall och jag är övertygad att alla andra hyresgäster i AB Stockholmshem gärna också sluppit "inflytande" när räkningen för underhåll ska betalas.
När det fanns periodvis underhåll fick man välja tapeter och golv själv ändå - och slapp "inflytande" när räkningen skulle betalas.

Tycker du att HGF tecknat ett bra avtal för oss hyresgäster, Terje?

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej igen Pelle
Beslutet är taget av förhandlingsdelegationen genemot Stockholms Hem i demokratisk ordning. Delegationen består av medlemmar boende i Stockholms Hem.
Vh
Terje

Pelle sa...

Hej Terje!
Jag förstår att beslutet är taget genom att medlemmarna valt styrelse i HGF och därigenom förhandlingsdelegation, men med facit i hand: anser du att beslutet gynnar medlemmarna nu när du har möjlighet att se facit?

Jag har sett ca 20 lägenheter i kvarterar där jag bor. Huset är byggt för ca 25 år sedan och väldigt många har orginaltapeter och -golv fortfarande. Behöver jag säga att det ser för j-ligt ut på många ställen?!
Hyresvärden måste jubla för att slippa kostnaderna, men lägenheterna som vi bor i är inte i bra skick (själv har jag dock pröjsat nytt ur egen ficka).

Så tycker du som företrädare för HGF att det blev helt lyckat nu när avtalet har ett antal år på nacken?

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej igen Pelle.
Det är inte mitt uppdrag att tycka till om avtal som delegationen beslutat i enlighet med den delegationsordning som vi har. Tvärtom skall jag givetvis stötta de beslut som delegationen tagit.
Vänlig hälsning
Terje

Pelle sa...

Hej igen!
Ingen åsikt alltså...

Jaha, så länge man får in medlemsavgifterna så var det inte så noga hur saker och ting blev med andra ord.

Det är en tråkig inställning tycker jag men det är bra för oss medlemmar att få veta även en sådan "åsikt". Tack Terje - det satt långt inne men nu har vi medlemmar facit för vad du som högst ansvarig för HGF i Stockholm anser om dina medlemmars vardagssituation.

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej på dig Pelle!
Suck! Jag har givetvis en åsikt om hur jag vill ha det med hyror och underhåll. Men när du ber mig att tycka till om enskilda avtal kan du inte få något annat än svar.

När det gäller innre underhåll är min uppfattning att allt underhåll skall ingå i hyran.
När det gäller upprustningar och renoveringar har jag i många år tjatat om skattefria fastghetsbundna underhållsfonder för att under en längre period kunna sätta av medel för upprustning och större underhållsåtgärder.

När det gäller medlemmarnas vardagssituation är jag dagligen i kontakt med medlemmar.
Vh
Terje

Anonym sa...

Hej Pelle jag har också sållts bort tyvärr, dock utan några peros angrepp bara kännsliga frågor, var noga med ordverifieringen MVH Privat värd i stockholm

Anonym sa...

Pelle: har svarat nån annanstans. Bor ocks å i sthlmhem sen mer än 10 år tillbaka. Och vill du tapetsera el måla själv så finns det affärer som har jättebra rabatter just tack vare sthlmhem.
Kan hålla med om att det är lite dyrt att betala per månad el betala kontant. Men samtidigt blir inte hyreshöjningarna lika höga. Har inte fått mer än 100-200kr i hyreshöjning per år och jag tror det beror på vlu.