söndag 20 september 2009

Söndagen 20 september. SR. DN. TV Stockholmsmodellen. Kastanjegården.

Idag sände radio Stockholm ett inslag om hur vi skall börja jobba med att med hjälp av Stockholmshems lägenheter simulera i ett dataprogram hur Stockholmsmodellen för systematiserad hyressättning kommer att fungera. Det är viktigt att inte det generella hyresyttaget påverkas utan enbart fördelningen. Det totala hyresuttaget är även i framtiden en förhandlingsfråga mellan Hyresgästföreningen och den som äger fastigheten/fastigheterna. Klicka på länken för att lyssna: http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1958022&BroadcastDate=&IsBlock=

Dagens Nyheter gjorde under eftermiddagen en intervju utifrån samma tema som radion.

Ett TV bolag har hört av sig rörande Kastanjegården. Tydligen har någon tagit kontaktat.

Jag får med jämna mellanrum här på bloggen, via mail och telefon frågor om hur mycket hyrorna kommer höjas i olika områden i innerstade. Tror inte jag fått frågan från någon som bor utanför tullarna. Det går inte att svara på den frågan eftersom hyrorna är väldigt olika i nivå för likartade bstäder. Ett fenomen och problem som Stockholmsmodellen skall rätta till.
Jag brukar svara att en lägenhet med samma standard i ett hus med samma standard och samma värderingar på förvaltningen i ett område med samma service och kommunikationer
kommer att kosta mindre utanför tullarna än inanför. Hur mycket har jag och kan jag inte svara på. Alla siffror som snurrar i luften är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Måndag 14 september. Svar på Tal!


Anonym sa...
Ja allt det där är väl jätte bra men det krävs fortfarande att den allmänna hyres nivån måste upp för att privata värdar som exepelvis jag skall kunna få marginalen I BEFFINTLIGA BESTÅND. Eller hoppas du på att pirat-bay försäljningen skall generera fler hyresrätter i stockholm?

Även om hyres nivån ligger uppemot 2200 på nyproduktion så finns det ett samband mellan denna och de hyreshus som finns och där menar jag att det skulle gynna nyproduktionen om hyrorna över lag kommer upp. Belåningen för att bygga skulle genom detta komma, ser inte du detta samband?

Att HGF arbetar för hyresrätten ser jag ej, fastigheter säljs, svarthandel med kontrakt ökar och studenter väljer andra städer har du missat dessa faktum? Privat värd tacksam för svar...

18:37


Terje Gunnarson sa...
Hej privtvärd!
Du skriver att
Även om hyres nivån ligger uppemot 2200 på nyproduktion så finns det ett samband mellan denna och de hyreshus som finns och där menar jag att det skulle gynna nyproduktionen om hyrorna över lag kommer upp".
Kan du utveckla dina tankar lite mer?

Jag är övertygad om atten majoritet av fastighetägarna i vår region är ärliga seriösa företagare. En och annan skurk finns det i alla yrken.
När det gäller studeternas möjlighet till bostäder vet du säkerligen att de får betala "marknadsmässigt" för sitt boende i Skrapan gamla skatteskarapan som numer ägas av en privat fastghetsägare. Kvarteret heter passande nog Gamen.
Hörs
Terje

Självklart kan jag utveckla detta! Det är nämligen så Terje att anledningen till att hyresrätten ökat med 4 % sedan -90 är att det är väldigt få privata fastighetsägare som har möjligheten att belåna sina beffintliga bestånd så att nya kan produceras. Alla hyror går åt till renoveringar i beffintliga bestånd och sedan placeras pengarna i vindkraft eller minskade driftkostnader istället för ny byggnation DET GÅR INE IHOP med anledning av att det är för låga hyresnivåer i stockholm kontra höga bygg och mark priser. För många ägare går dessutom arrenden nu ut och kommunerna höjer dessa med upp emot 400 %... Tror du att det kommer byggas mer för studenter och ungdomar av de privata värdarna, det tror inte jag. Ni på HGF förstör hyresrätten! Privat värd i stockholm som är tacksam för svar!!!