lördag 26 september 2009

Lördag 26 september. Moderat bostadspolitik!!!!!!!!!!!!!

Moderat bostadspolitik!!!!!!!!!!!!! när det gäller vad som skall vara tillåtet i ombildningsröran gör mig oerhört besviken. Jag har under min tid som regionordförande alltid sagt att vi måste ha dialog med alla som är berörda hyresgäster bostadsbolag politiker lyssna och försöka förstå.
Jag har under de tre senaste dagarna varit på olika seminarier och pratat om vikten av dialog och respekt för de boende.

Ombildningsivrarna har i mer än ett halvår bearbetat hyresgästerna i Dalen på Kastanjegården. Efter fyra genomförda köpstämmor utan att ha uppnått nödvändig majoritet höjs det nu politiska röster för att ge ytterligare tre månader respit för att få tillräcklig majoritet.
Saknas Politisk respekt och ansvar för de som vill fortsätta vara hyresgäster?

Bolaget Svenska Bostäder har redan meddelat att någon ytterligare förlängning inte kommer att ske. Nu börjar det likna politikerstyre på opertiv nivå i bolaget. Se nedanstående mail från Svenska Bostäder.






Något så totalt odemokratiskt har jag aldrig varit med om och jag har hunnit med att se massor av tokerier. Det har är att baxa igenom en politisk vilja utan att bry sig om demokratiska spelregler.

  • Jag brukar alltid säga att vi skall prata med varandra.
  • Ha respekt för varandras åsikter.
  • Aldrig kritisera de som röstar, oavsett om de röstar ja eller nej till ombildning.

Efter att ha fått vittnesmål och mail om hur tokigt det ibland går till på köpstämmor runt om i staden valde jag och en av Hyresgästföreningens jurister att besöka Dalen och Kastanjegården för att på plats få se och höra.

Att få ta så mycket ursäkta ordvalet skit glåpord könsord och hot som vi fick den kvällen när vi stod utanför lokalen där BRF höll sin stämma är oanständigt. Nu skall dessa människor eventuellt belönas med ytterligare tre månaders tidsfrist för att driva igenom en ombildning.

------------------------------

Jag klipper in en kommentar här under som tydligt visar avsaknaden av empati och respekt för vad en del hyresgäster utsätts för

Anonym sa...
Om de som är emot ombildning på Kastanjegården står fast vid sitt nej så blir det ingen ombildning. Kan man inte stå fast vid sitt nej så har man problem.Är man utsatt för hot så ska man polisanmäla.
Terje Gunnarson sa...
Hej du anonyme.Det är en riktig synpunkt som får riktigt stor betydelse först när alla respekterar ett nej.Den som kallar till ombildningsstämma och inte respekterar resultatet utan kallar till ytterligare tre och nu med hjälp att lögner vill få tid att genomföra en femte stämma respekterar inte på något sätt de demokratiska spelreglerna. Att påstå att de som inte vill skall stå fast vid sitt nej så blir det ingen ombildning och så till vida är det rätt. Det är bara ett aber de skall orka med alla glåpord hotelser och andra verbala påhopp. De har orkat stå upp för sin åsikt i sedan 2007. Hur länge skall de orka?Terje

13 kommentarer:

Anonym sa...

Om de som är emot ombildning på Kastanjegården står fast vid sitt nej så blir det ingen ombildning. Kan man inte stå fast vid sitt nej så har man problem.

Är man utsatt för hot så ska man polisanmäla.

Terje sa...

Hej du anonyme.
Det är en riktig synpunkt som får riktigt stor betydelse först när alla respekterar ett nej.
Den som kallar till ombildningsstämma och inte respekterar resultatet utan kallar till ytterligare tre och nu med hjälp att lögner vill få tid att genomföra en femte stämma respekterar inte på något sätt de demokratiska spelreglerna.
Att påstå att de som inte vill skall stå fast vid sitt nej så blir det ingen ombildning och så till vida är det rätt. Det är bara ett aber de skall orka med alla glåpord hotelser och andra verbala påhopp. De har orkat stå upp för sin åsikt i sedan 2007. Hur länge skall de orka?
Terje

Pelle sa...

HGF arbetar för att utveckla hyresrätten menar ni, men förklara då detta för mig:
* hos min hyresvärd har löpande invändigt underhåll förhandlats bort. Jag har sett många lägenheter i mitt kvarter som har orginaltapeter/golv trots att huset är drygt 25 år gammalt. Vissa lägenheter förfaller invändigt. Bostadsföretaget tar inget ansvar för detta pga det avtal som träffats med HGF om att underhåll är hyresgästens ansvar. Är det utveckling?

* Jag bor i Stockholms innerstad. Hur kan ni kalla det utveckling att jag, för exakt samma lägenhet, rimligtvis lär få betala betydligt mer i fortsättningen när Stockholmsmodellen införs?
(Jag vet att S-modellen ska "testköras" först, men för oss som bor i Stockholms innerstad är det inte mer än rimligt att tro att vi ligger skrynkligare till än hyresgäster i exempelvis Husby.)

Det skulle vara väldigt bra om du svarade på de här frågorna. Det vore väldigt nyttigt att få veta HGF:s syn på de två frågorna jag ställer.

Mvh
/Pelle

Anonym sa...

Någon i Dalen som vill byta till en säker hyresrätt?

Skicka mail till tomas_berglund007@spray.se

Jag vill hellre bo i bostads rätt och vill därför byta, min lägenhet ligger i hägersten en tvåa med sjöutsikt över mälaren minnsann!

Magnus, Dalen sa...

Hittills har ingen polisanmälan mot något övergrepp i en ombildningssituation lett till någonting. I det faller gäller helt enkelt inte några lagar.
Det är fritt upp till repektive ombildare att bete sig hur som helst.

Man kan förfalska fullmakter, man kan skriva falska mötesprotokoll, man kan rösta för avlidna personer, eller man kan klubba igenom köpstämmor med acklamation (konsulten frågar om fastigheten skall ombildas, någon ropar ja och klubban åker i bordet - lex östberga). Ja, ombildare kan i princip bete sig hur som helst utan att riskera påföljder för gängse lagar.

Allt detta hävdar Joakim Larsson(m), och Joachim Quiding ("oberoende" tjänsteman) på stadshuset är helt i sin ordning och demokratiskt.

Blir det nej på stämman, i fallet Kanstanjegården stämma nummer fem med negativt resultat, förklaras detta som "politisk huliganism" och "illvilja". Då anser inte Joakim och Joachim att det är demokrati längre.

Att jaga människor med blåslampa i hem och på gårdar, även (som på Kastanjegården) mitt i natten under pågående stämma är helt ok. Men tydligen är det inte ok att ångra sig och dra in fullmakten före stämman, det anser inte Joakim Larsson i alla fall. Hur han kommit fram till det är en gåta som Joakim Larsson själv måste förklara med sin syn på demokrati.

Jag tänker hårddra det hela genom att förklara det så här:
Alla, utom ombildningsivrare och våldtäktsmän, är ödmjuka nog att respektera ett nej!

Anonym sa...

Om de nu får en chans till en stämma till, pga av vad som hände senast. Så förstår jag inte varför tre månader? En vecka borde räcka. Sedan måste alla som säger nej till ombildning se till att inte skriva på fullmakter, kontakta ombildningskonsulten om de lämnat in och ångrat sig.

Ingabritt Billström på Skarpnäcksfältet sa...

Vad mycket GNÖLANDE det är på Bloggen.
Och du privatvärd som GNÖLAR mest, sätt igång och bygg hyresrättslägenheter!
Något får man "offra" för "att vara med".
Själv har jag "offrat" ett öga.

Och om det finns någon som inte vet skillnaden mellan att bo i en hyresrättslägenhet, till skillnad mot att bo i en bostadsrättslägenhet.
Så kommer här en berättelse ur verkliga livet:

För någon vecka sedan så gick ett vattenrör sönder på vinden i en 5-våningars port, på den gård jag bor på.
Efter några timmar, när vinden blivit överfylld, så började vatten strömma nedför köksfönstren i lägenheterna vilket gjorde att de Boende började undra över vad som hänt. Och när det började strömma in vatten i lägenheterna, genom säkerhetsventilerna i kök och badrum, så förstod de Boende att allt inte stod rätt till och ringde till Bostadsbolaget.

Vad hände då;
Jo, Bostadsbolaget satte genast in 8 - 10 reparatörer som genast reparerade det läckande röret på vinden, samt sög upp allt vatten från golven i lägenheterna.

Naturligtvis måste alla golvbeläggningarna i lägenheterna rivas upp och göras om, för att motverka fukt- och mögelskador som kan vara till men för de Boende.
Därmed måste de Boende evakueras, under tiden som det görs, för de kan ju inte hänga upp hela sitt bohag i taket medans reparationerna görs.

Något som kan hända i vilket bostadshus som helst och när som helst, för de fastigheter som ombildningsivrarna här på Skarpnäcksfältet nu vill göra till sina egna, genom ombildning, är ju faktiskt byggda för nästan 30 år sedan.

Det är där som Skillnaden kommer in;
Bostadsbolaget, som är ett Allmännyttigt, har tillsammans med lokala representanter för Hyresgästföreningen gemensamt löst detta på ett, för de drabbade Boende, acceptabelt sätt.

Något inte en Bostadsrättsförening varit skyldiga att göra, utan det hade var och en av de Boende blivit tvungna att ordna med själva bäst de kunnat.

SUG på det ni ombildningsivrare, när ni sitter och räknar på hur mycket billigare hyra ni kan få efter ombildningen.
Och när ni räknar på månadsavgiften, ta då med i beräkningen att ett rör kan gå sönder på vinden!!!!!!!!!!!!!!!

Pelle sa...

Än en gång: vänligen ge mig HGF:s syn på de två frågorna jag ställer. Ni har trots allt varit med och förhandlat fram det jag frågar om. Eller tycker du avtalen ni förhandlat fram är så dåliga att du bara sticker huvudet i sanden?

Här är mitt inlägg i repris:

HGF arbetar för att utveckla hyresrätten menar ni, men förklara då detta för mig:
* hos min hyresvärd har löpande invändigt underhåll förhandlats bort. Jag har sett många lägenheter i mitt kvarter som har orginaltapeter/golv trots att huset är drygt 25 år gammalt. Vissa lägenheter förfaller invändigt. Bostadsföretaget tar inget ansvar för detta pga det avtal som träffats med HGF om att underhåll är hyresgästens ansvar. Är det utveckling?

* Jag bor i Stockholms innerstad. Hur kan ni kalla det utveckling att jag, för exakt samma lägenhet, rimligtvis lär få betala betydligt mer i fortsättningen när Stockholmsmodellen införs?
(Jag vet att S-modellen ska "testköras" först, men för oss som bor i Stockholms innerstad är det inte mer än rimligt att tro att vi ligger skrynkligare till än hyresgäster i exempelvis Husby.)

Det skulle vara väldigt bra om du svarade på de här frågorna. Det vore väldigt nyttigt att få veta HGF:s syn på de två frågorna jag ställer.

Mvh
/Pelle

Terje sa...

Hej Pelle nu är klockan sen närmare 01:09 och jag är omåttligt trött eter en lång arbetsdag. Jag behöver få tid att svara på ditt och några andras inlägg. Svar kommer så snart jag hinner.
Terje

Anonym sa...

I de flesta fall så är det inte ens fel ifall två träter. Jag hoppas att man på Kastanjegården i Dalen kan stå fast vid sina åsikter, de ska väl bo kvar. Jag är emot påtryckningar och hot.

Det var jag som skrev "Om de som är emot ombildning på Kastanjegården står fast vid sitt nej så blir det ingen ombildning... osv.."

Det som du Terje anser "tydligt visar avsaknaden av empati och respekt för vad en del hyresgäster utsätts för"

Det var inte min avsikt. Men det var nog inte heller din avsikt Terje att trycka till mig.. Eller?

Terje sa...

Hej Pelle
När det gäller det löpande underhållet så finns det olika avtal beroende på vilken hyresvärd du bor hos. Du får återkomma med viket bostadsbolag det rör sig om. Generellt gäller följande hög underhållsnivå lite högre hyra lägre underhållsnivå lite lägre hyra. I en del bolag styr hyresgästen själv det innre lägenhetsunderhållet när det ytor som väggar och golv.

Du skriver att du bor i Stockholms innerstad och att ni ligger ”skrynkligare” till än hyresgästerna i till exempel Husby. Om du bor i
en lägenhet med samma standard
i ett hus med samma standard
i ett område med samma standard
kommer de som bor i Husby att i framtiden betala en lägre hyra än de som bor i Sthlms innerstad.

Hur stor skillnad är inte klart ännu. Det har spekulerats i olika procent men ännu finns varken kronor eller procent klart. Det skall förhandlas först.
Vh
Terje

Anonym sa...

Ombildningsivrare? Det ordet finns inte. Vilka menar du? Människor som får en chans att köpa sin lägenhet till bra pris och påverka sitt boende?
Och vad arg du verkar vara på Moderaterna, ni är ju en opolitisk organisation?

Jag och många med mig har lämnat HGF pga ert agerande i ombildningsfrågor!

//en tidigare styrelsemedlem i LHF

Terje sa...

Hej Du anonyme.
Vi är partipolitiskt obundna. Det är givetvis så att jag kritiserar den politiker eller det parti vars agerande inte stöttar hyresrätten och dess framtid.
Du gjorde helt rätt om du slutade som förtroendevald om du har agerat för ombildning.
Beklagar att du gått ur föreningen speciellt om du bor som hyresgäst i en ombildad fastighet.
Terje