lördag 20 april 2013

Lördag 20 april. Bostadspolitik. Bilhaveri. Nyköping.

Den här helgen genomförs på Ersta konferens regionens bostadspolitiska utbildning. Jag var inbjuden för att tala om regionens bostadspolitiska arbete men också hur det arbetet utvecklats under de senaste 5 - 6 åren.
Vi har gått från ett ganska tamt läge till att vara väldigt aktiva på många olika arenor. Rapporter och utredningar för att ge underlag i vårt på verkansarbete samt mängder av debattartiklar gällande bland annat hyror och hyressättning, nyproduktion, ombildning och försäljningar av allmännyttigt ägda hyresrätter.

När det var dags att åka vidare till Nyköping tog det stopp rent fysiskt eftersom parkeringsbromsen på bilen vägrade släppa. Trots upprepade knapptryckningar släppte inte bromsen och på instrumentpanelen kunde jag läsa "parkeringsbromsen behöver omedelbar service". Det enda som återstod att göra var att ringa efter bilbärgning för vidare transport till verkstad.

Jan-åke och jag fick en rask promenad till tunnelbanan för att åka hem till Hagsätra. Tursamt nog gick jag omkring med Ewas bilnyckel i jackfickan så väl framme i Hagsätra kunde vi fortsätta vår färd till Nyköping. I Nyköping väntare fyra föreningsstyrelser på oss.

Mitt uppdrag var att liksom på Ersta prata bostadspolitik och hur vi tillsammans jobbar med det och vilken fantastiskt stor förflyttning framåt vi tillsammans genomfört under de senaste åren.
Fick en massa uppmuntrande tack men också lite "skällning" för att jag bestämt mig för att sluta som regionordförande kommande lördag då regionens fullmäktige har årsmöte.
Jan-åkes framförande om folkrörelse och demokrati var nog det bästa jag någonsin hört alla kategorier och alla tillfällen räknade. Regionstyrelsen förlorar en sann folkrörelsesjäl när Jan-åke slutar.
Efter en ganska lång dag som började strax efter 08:00 landar jag tio timmar och trettio mil senare på Dalarö för en välbehövlig middag med efterföljande vila.

Inga kommentarer: