onsdag 13 mars 2013

Onsdag 13 mars. Haninge. Bagarmossen. Södermalm. Globen. Skärholmen.

Under natten har jag fått några mail från medlemmar som vill ha hjälp. Ett kommer från en medlem som fryser och det slussar jag vidare till juridiska enheten för vidare hantering. Vid kontakt med bostadsbolaget erbjuder de sig att skicka över mätuppgifter och vill gärna visa sina mätvärden och göre en gemensam besiktning med en representant från Hyresgästföreningen.

I Västerhaninge pågår upprustningsarbetet i Akelius bestånd i Åby. Området är inte lika rörigt som tidigare och det börjar se någorlunda välordnat ut. Det är inte svårt att förstå hur hyresgästerna känner det som har bott i en byggarbetsplats under flera år de ser fram emot att allt skall vara klart snart.

I Bagarmossen pågår upprustning av ett kvarter å Rusthållarvägen. Eftersom jag har ett ärende till området passar jag på att gå igenom området. När jag jämför med hur det ser ut här och i Västerhaninge är stor skillnad. Trots att det är samma typ av arbeten är det rent och snyggt i trapphusen. Byggmateriel prydligt staplat i högar som inte kan rasa. Inga bräder med elaka spikar som kan skada barn eller vuxna. Portarna stängda och sopkontainer placerad så den inte utgör risk för någon.

Enligt uppgifter som kommit via mailen skall det finnas en riktigt ruffig kåk på Renstjärnadsgatan Södermalm. På väg till en medlem som jag skall hämta en del materiel hos passar jag på att åka förbi den ruffiga kåken. Jag har mitt mailsvar uppmanat medlemmen att ta kontakt med vår medlemsservice för att få hjälp med de problem som medlemmen upplever finns i huset men nyfikenheten gör att jag åker via den ruffiga kåken.
Förbättringspotential fanns men inte var det så ruffigt som det lät i mailen och när tänker på att vi inte fick med oss rättsväsendet när ville ha beslut tvångsförvaltning av Vänngarn (har skrivit om Vänngarn här på bloggen) undrar jag återigen var ribban skall ligga för att få en dom om tvångsförvaltning.

Har kort möte på kontoret i Globen före jag åker iväg till Skärholmen där Hyresgästföreningen i Skärholmen har kallat till årsmöte. Yvonne Andersson väljes till möteordförande och leder årsmötet med bravur.
Glad och god stämning med en del pedagogiska förklaringar rörande valen och vår organisation. Själv får jag tillfälle att prata bostadspolitik, allmännytta kontra privata förhandlingar, nyproduktion och Tack Anders Borg kampanjen som föreningen har lagt ut namnlistor för.

Inga kommentarer: