måndag 11 mars 2013

Måndag 11 mars. Verksamhetsberättelsen. Spalten. Dakens Eko.

Måndagen har jag ägnat åt att skriva inledningsorden till vår verksamhetsberättelse och den återkommande spalten i tidningen Hyresgästen som alla förtroendevalda får. Jag vill själklart att det är mina tankar och funderingar som speglas men också det regionala tänket och hur styrelsen ser på verksamheten och våra utmaningar.
Kan ibland fundera på om inte ombildningarna av hyresrätter till bostadsrätter skall ta slut någon gång men antagligen ät det enskilda vinstintressen som hålller igång processen.

Idag har jag varit i kontakt med medlemmar och förtroendevalda i tre olika områden där ombildning är på dagordningen. Alla tre i allmännyttiga kommunala bolag belägna i söderort. I alla tre områden är det några få eldsjälar som med hjälp av ombildningskonsulter gör vad de kan för att få igång och hålla liv i intresset för ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.

I SR P1 och Ekot kommer det under veckan vara en röd tråd nämligen om bostadsfrågor till exempel höga inkomstkrav även i de allmännyttiga bostadsbolagen för att få hyra en lägenhet, bostadsbristen och kötider.
Allt handlar i grund och botten om bostadspolitik och politikeransvar.
Under kvällen är Ewa och jag och hälsar på det senaste tillskottet i skaran av barnbarn. En fantastiskt fin liten flicka.

Inga kommentarer: