tisdag 11 september 2012

Tisdag 11 september. Remiss. Politikerkontakt. Nya intranätet. Planprocesser. Födelsedagskort.

Idag fick vi en remiss rörande en motion 2012:19 om finansiering av byggandet av bostäder och upprustning av stadens miljonprogram. Någonstans på vägen har den försvunnit för oss när den skickades ut i våras.
Remisstiden sträcker sig till den 11 oktober så nu blir det en ganska snabb remissrunda hos oss. Motionen berör en av våra hjärtefrågor så min absoluta övertygelse är att vi kommer göra allt vad vi kan för att svara på remissen.

Under dagen har jag kontakt med fler olika politiker angående synen på produktionen av lägenheter i vår region. Många tankar finns det men ingen riktigt klar linje som leder in i ett stort expansivt bostadsbyggandet. Jag hoppas att vi skall kunna hjälpa till med opinionsbildningen när det gäller ökat byggandet.

Att komma in i planprocesser tidigt är viktigt om man vill kunna vara med och påverka. Idag och igår har regionkontoret bjudit in föreningarna i regionen till information tillsammans med WSP ett företag som har till uppdrag att hjälpa oss med att komma in i planprocesserna. Många föreningar deltog på informationen igår och idag var det närapå fulsatt också. Nu börjar vi se styrkan med att ha en stark kommunikationsenhet mer och mer verksamhet får allt bättre och bättre stöd i sin verksamhet.

Vårt nya intranät är under uppbyggnad och de närmaste dagarna sjösätts det nya intranätet. I dag fick jag en genomgång teoretiskt och praktiskt av vår ansvarige Salan. Genomgången var både pedagogisk och grundlig och övertygade mig ännu en gång om att det kommer bli jättebra när det sjösätts.

Under sen eftermiddag knackade det på kontorsdörren och en av de längst anställda på Hyresgästföreningen kommer in och tar i handen samtidigt som har gratulerar mig till min sextioårs dag. Jag fick ett väldigt fint kort och ett paket. Jag blev både glad och rörd över de värmande orden som jag fick.
Det betyder extra mycket när det kommer från en engagerad person som varit med om många regioncheter och regionordföringar.

1 kommentar:

Oroad medlem sa...

”Bruksvärdesystemet gynnar äldre, infödda och högutbildade svenskar”

Bruksvärdessystemets gynnar inte barnfamiljer, unga hushåll och hushåll med invandrarbakgrund. Vill man stödja ekonomiskt svaga grupper är det effektivare med ändrade skatteregler och högre bostads- eller barnbidrag. Det menar tre forskare vid Institutet för bostads- och urbanforskning.

http://www.bofast.net/1/1.0.1.0/17/1/?item=art_art-s1/2099&group=art_art_grp-s1/20