måndag 10 september 2012

Måndag 10 september. Framtiden. Privata förhandlingar. Arbetsutskott.

Hyresrätten och framtiden hade jag med mig som fundering när jag idag träffade ledande personer i Hyresgästföreningen. Vi som träffades hade som mål att resonera om framtidens utmaningar och dagens olika arenor.
Utan att skriva för mycket måste jag säga att det var ett bra möte med mycket framåtsträvande tänk. Jag är övetygad om att vi som deltog fick med oss en hel del att tänka på och bära vidare in i framtiden.

Förhandlingarna
med de privata fastighetsägarna är alltid viktiga och på den överhettade bristmarknaden gällande hyresrätter är det väldigt viktigt att vi är väl uppdaterade och ordentligt taggade inför de kommande förhandlingarna.
Jag funderar mycket över hur vi skall göra den kommande förhandlingsupptakten i regionen lika bra och lärorik som förra året. Preliminärt program är klart så nu återstår lite finputs före allt är ok.

Kvällens arbetsutskott hade en hel del frågor på dagordningen. Anslag till innerstadsföreningarna gällande ett medlemsmöte där man skall informera om vårt förhandlingsarbetet och tillhörande organisation.
En bostadspolitisk rapport och förhandlingsläget och regionchefens rapport fanns också på dagordningen.
Ett mail från en förening rörande social housing och viljan att studera hur man tillvaratar lokalt engagemang behandlades. Boutvecklingsenheten fick i uppdrag att ordna ett studiebesök på Järva för att ge möjlighet åt föreningen att ta del av hur det stora riksgemensamma projekt M jobbade med att tillvarata och utveckla lokalt engagemang.
Bostadspolitiska frukostseminarier varannan månad är på gång och aktuella teman på väg. Medlemsutvecklingen är positiv och behållargraden rekordhög tom bäst i Sverige.
Datum för fullmäktiges möten 2013 fastställdes till 27 april och 30 november sista dag för motioner till 7 januari respektive 6 september. Mandatfördelningen inför nästa års fullmäktige också klar.
Förslag till hantering av remissen rörande "Den gröna promenadstaden" samt avfallsplan 2013-2016 föredrogs och kommer upp till behandling på nästa regionstyrelsemöte. Avstämning av program för verksamhetskonferensen kommande helg och regionstyrelsens konferens helgen efter.
Uppföljning av revisorernas rapport rörande LH Älta samt en kort rapport rörande revisionen av Sollentunaföreninges verksamhet fick vi också.

Efter ett ganska långt men konstrutivt möte åkte jag hem till Hagsätra för att planera morgondagen och sen koppla av en stund.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många medlemsvärvare har Hyresgästföreningen Stockholm anställda?

Terje sa...

Ingen aning.

Anonym sa...

Är de så många?

Terje sa...

ingen aning

Anonym sa...

Tappat räkningen Terje?

Terje sa...

Har aldrig räknat. Om det är viktigt för dig tycker jag du skall ta kontakt med kontoret och fråga.

Anonym sa...

Du jobbar på kontoret så frågan ställdes till dig.

Anonym sa...

Sitter inte du på kontoret?

/Pelle, medlem

Terje sa...

Hej. Det stämmer att jag har ett kontorsrum men det betyder inte att jag har koll på all personal. Du får vända dig till konotoret o fråga telefon nr 08-50 70 60 00.

Anonym sa...

Slött svar. Jag tror du vill mörka.

Terje sa...

Du var väl en tröttsam anonym typ. Finns inget att mörka. Jag har full tillit till enhetschef på den enhet som har hand om "värvarna". Det räcker för mig. Som sagt ring kontoret o fråga.