måndag 5 mars 2012

Måndag 5 mars. Stockholmsmodellen. Fastighetsägarna. Telefonmöte.

Arbetet med att systematisera hyrorna i Stockholms Stad är en viktig del i vårt förhandlingsarbete. Avtalen gällande hyrorna för hyresgästerna i Familjebostäder, Svenska Bostäder, Stadsholmen och Micasa speglar en vilja att systematisera hyrorna efter hyresgästernas generella värderingar på ett sätt som ligger i linje med Stockholmsmodellen.
Förhandlingarna med Stockholmshem pågår för fullt och utan att på något sätt referera förhandlingarna vågar jag nog säga att det är ett tufft förhandlingsklimat där båda parterna får ta fram de bästa argumenten för vardera parts villja och måluppfyllelse i slutresultatet.

Fastighetsägrna gör utspel efter utspel i ett försök att få grepp om hyressättningen och hyresnivåerna på många håll i Sverige. Givetvis följer vi utvecklingen runt om i landet men vi har mest fokus på utvecklingen i Stockholmsregionen. Förhandlingarna börjar rulla igång och vi kommer givetvis ta stort ansvar för att förhandlingarna skall resultera i att hyrorna speglar bruksvärdet.

Med ganska kort varsel bjöd jag in regionstyrelsen till ett informations och resonemangsmöte rörande läget i hyresförhandlingarna och hur vi jobbar vidare enligt gängse rutiner. Regionstyrelses förhandlingsgrupp som består av styrelsens representanter i de små delegationerna i Stockholms Stad delgav sina erfarenheter och vi fick en bra nuläges beskrivning av förhandlingschefen. För mig är det viktigt att regionstyrelsen hela tiden har aktuell information om läget.

Kvällen ägnar jag åt att skaffa mig information om läget runt om i landet när det gäller de privata förhandlingarna och olika fastighetsägare. Funderar mycket runt förhandlingarna med Akelius och hur det bolaget ser på framtiden för sina hyresgäster.
Skriver en rekordtidig blogg före jag slänger mig i soffan och tomstirrar på dumburken.

Inga kommentarer: