söndag 13 februari 2011

Söndag 13 februari. Ansvar roller. Politiska kontakter. Vackert väder.

Med jämna mellanrum kommer det frågor om vilket ansvar förtroendevalda har och vilket ansvar anställda har. Den parlamentariska organisationens företrädare väljes av medlemmarna i Hyresgästföreningen. Tillsynsansvaret över verksamheten utövas av nästa organisationsled.
 Det vill säga Lokal Hyresgästförening - Hyresgästförening - Regionstyrelsen - Förbundsstyrelsen. Varje organisationsled har sitt årsmöte med sedvanliga förhandlingar som verksamhetsberättelse, revisionsberättelse, ansvarfrihet och val av ledamöter och ombud. Vart annat år äger förbundsstämman rum som är Hyresgästföreningens högsta beslutande organ.
Regionchefen har det yttersta ansvart för personalen. I vår region har vi sju enheter som leds av en enhetschef. Samarbetet mellan personal och förtroendevalda är styrkan i vår organisation men samtidigt ställer det stora krav på ömsesidig respekt från alla parter. Respekt för allas våra uppdrag, kunskaper och engagemang är nyckeln till vår styrka och framgång.

Idag har jag haft kontakt med fler olika politiker och pratat bostadsfrågor. En viktig fråga är hur fastighetsägare sköter om sina hus. Vid årsskiftet avskaffades förvärslagen som gjorde det möjligt att säga stopp till oseriösa köpare av hyresfastigheter. Nu är det fritt fram för alla att köpa och sen får vi jobba med att få till föreläggande eller tvångsförvaltning.

Imorgon skall vi träffa en moderatpolitiker som hört av sig och vill ha hjälp med att få information om hur en utpekad dålig fastighetsägare sköter sina fastigheter. Vi har riggat så att boende i olika områden kommer delta och exemplifiera hur det ser ut i olika bostadsområden.


Otroligt vacker vinterdag, kallt klart soligt. En hel del djurspår såg vi på vår promenad och tre rådjur besökte oss. Fåglarna matar vi löpande med solrosfrön och vårt lilla fröhus står mitt i korsningen där fåglar rådjur och harar möts. Anar ett det är fler än fåglarna som låter sig smaka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är det lätt att göra en travesti på Gösta Berlings saga. "Stackars den som är dum och vill ombilda till bostadsrätt. Mest synd är det om dom som bor i Stockholm och vill ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt". En del av dessa ombildare kan dels inte räkna och dels saknar de elementär kunskap om hur föreningsdemokratin fungerar. Det är alltid majoritetens vilja beaktas vid ett demokratiskt beslut – såvida allt har gått rätt och etiskt rätt till.
Märkligt att de som vill genomföra en affär på 80 miljoner inte kan redovisa en korrekt redovisning av röstresultatet och därmed inte heller känner till hur nej-röster ska räknas.
Ett nej på en köpstämma är ett nej. Det behövs inte fler köpstämmor än en när en klar majoritet sagt nej till ombildning. Till nej-röster räknas dem som röstat nej och de som utan fullmakt inte deltar på stämman.
Den som inte vill köpa något går inte heller ut för att handla. Varför man i övrigt inte väljer att komma till en köpstämma är en personlig angelägenhet som ligger utanför bostadsrättsföreningens ansvarsområde. Viljan till omsorg för sina grannar kan visas på annat sätt än att riskera att ställa många på bar backe ifall föreningen går i konkurs.
Skräm inte med marknadshyror! Det är en term som finns i ombildningsivrarnas marknadsföring. Tänk i stället på höjda boenderäntor, bankernas krav på kontantinsatser och betalningsförmåga. Du kan bli sjuk eller arbetslös med sänkt inkomst som följd. Därför är det ekonomiskt betydligt tryggare att bo i hyresrätt än i de många bostadsrätter som säljs till marknadsmässiga priser.
Till sist undrar jag – Du som vill ombilda till bostadsrätter valde ju en gång i tiden att bo i allmännyttan. Varför köpte Du inte en bostadsrättslägenhet på en gång? Då hade vi som fortfarande vill bo kvar som hyresgäster hos allmännyttan sluppit alla påträngande ombildningskonsulter och en ökande grannosämja. SLUT

Johannes sa...

Hur jag än räknar och räknar med enorma räntehöjningar efter ombildning, så kommer jag ALLTID att bo billigare, än när jag bodde i hyresrätt, kan det vara fel? Om några år kanske räntan är uppe i 7% men fortfarande bor jag billigare. (utan att jag då räknat med hyrsökningar som säkerligen hänt på de åren)
Nej, jag är helt bombsäker på att jag gjort rätt. Jag lägger enormt mycket pengar på hög varje månad. Helt sjuk, men så är det!

Anonym sa...

@ johannes
Jag gläder mig åt att det går bra för dig. Det gör det även för mig som inte ombildat till bostadsrätt.
Min förhandlade ursprungshyra var ca 1 100 kr kvm/år. Den inblandade konsulten uppskattade en kostnad motsvarande ca 1 200 kr/ vid full belåning.
Den räntehöjning som redan genomförts (i höstas) hade höjt kostnaden för boendet till ca 1 400kr kvm/år vid full belåning.
Med den räntehöjning som kommer kan boendekostnaden beräknas landa på ca 1 600 kr kvm/år vid full belåning.

Hur har du räknat?

En god affär är en som man har råd med!