söndag 13 september 2009

Söndag 13 september. Ledig dag. Aktuella listor. Förvärvslagen.

Lugn dag med möjlighet att förbereda mig inför kommande vecka. Jag läser igenom den info som kommit från riksdag och departement men också beslut på gång i Stockoholm Stadshus och dess olika bolag.
Jag är fortfarande fundersam på hur det kommer att gå när förvärvslagen försvinner. Tro att det skall bli bättre för att den befintliga lagstiftningen försvinner är en övertro på månskligheten. Om den nuvarande lagstiftningen som skall skydda mot att olämpliga personer blir ägare till hyresfastigheter inte fungerar som det var tänkt att den är verkningslös borde den väl skärpas till. Tänk om alla lagar som inte följs och har avsedd verkan skulle avskaffas. Hur skulle det då se ut i vårt samhälle idag?

Idag har jag via nätverket rädda hyresrätten fått lära mig hur jag lättast tar fram en helt aktuell lista över hyresgäster på en adress. Sätten var fler men ett var i särklass.

"Hej alla
Det är ännu enklare att gå till skatteverket och få ut folkbokföringslistan över den fastighet Ni behöver. Det är en offentlig handling. Jag brukar ta ut en sådan lista 1-2 dagar före köpstämmorna. Skillnaden mellan Ratsit och Skatteverket är att Skatteverket har daglig uppdatering och Ratsit för närvarande 4 gånger/året. Och det är viktigt att man har det allra senast i folkbokföringen. Skatteverket skickar luntan direkt hem i Din brevlåda så det är inga stora besvär för att få rätt uppgifter."

Som jag skrivit tidigare
är det otroligt vad det finns mycket kunskap att hämta i den här typen av nätverk som ägnar sig åt en speciell fråga eller ämne.

6 kommentarer:

Söderbönan sa...

Jag kan informera om att Ratsit uppdaterar löpande. Det kan jag säga då jag själv arbetat mot en ombildning i mitt hus, på Södermalm i Stockholm, och därför varit tvungen att ha lista över hyresgästerna i mitt hus. Dock är det ett par dagars fördröjning på Ratsit. T.ex. kan det se ut som om en hyresgäst inte är skriven på adressen den dag köpstämman är. Då har denne ändrat adress samma dag eller dagen innan. Dagen efter köpstämman står hyresgästen på den adress köpstämman gällde. Kontrollerar man igen efter någon månad, kan man se att de har ändrat tillbaka till den "gamla" adress de hade (ex. Eskilstuna och Karlskoga). Två sådana fall finns i mitt hus.

Terje sa...

Tack för info
Terje

Anonym sa...

Jaha du TERJE du ser detta som nuttig info? intressant, ber du dina förtroendevald att kolla upp sådant eller? hur många uppsägningar har du på ditt samvete? Ligger detta i linje med ditt förtroende val?

Terje sa...

Hej
Antar att du menar nyttig info.
Nej.
Ingen.
Nej.
Vh
Terje

Anonym sa...

Varför tror jag ej på detta? Jag har själv varigt utsatt för dina lakejer, är övertygad om att deras ideer kommer från dig.

Terje sa...

Du får tro vad du vill men mitt uppdrag är att företräda idén med hyresrätten och medlemmarna. Att många engagerar sig är det som gör oss till en folkrörelse.