torsdag 4 juni 2009

Torsdag 4/6 Hasseludden. Oroliga hyresgäster. Stockholmsmodellen.

Seminariet på Hasseludden avslutades idag. Det har varit två lärorika dagar för mig och tror jag för resten av alla deltagare. Framtidens it strategi och verktyg kommer att ha stor betydelse för HGF:s framtid och utveckling. Det har varit ett högt arbetstempo men sen kväll och tidig start på morgonen.
Under eftermiddagen ringer jag upp alla som lämnat meddelande på mobilen och det är ganska många. Väl hemkommen klarar jag av maillådan som har en hel del mail om hyressättning och Stockholmsmodellen. Det har stått en hel del mindre smickrande påståenden om Stockholmsmodellen i media senaste dagarna.

Jag har under mina år som ordförande fått hantera ibland negativ media mot mig och mot Hyresgästföreningen. Arbetsveckan är oftast sju dagar och ca. 60-70 timmar.

Jag tycker att jag har det bästa och mest värdefulla förtroendeuppdrag som går att få men när det ringer hyresgäster som är ledsna, bedrövade och gråter efter att ha läst insändare och debattartiklar eller andra artiklar som inte stämmer eller är felaktiga då blir jag riktigt ledsen.

Den eller de som skriver måste någonstans börja fundera på vad ställer sensationella rubriker i fet text till med vilken oro sprider dom hos hyresgäster som läser deras artiklar.
Boendet är den fasta trygghet som alla har rätt till. Att påstå att en del av de som läser inte kommer ha råd att bo kvar leder till att skapa oro och otrygghet i onödan.

2 kommentarer:

Peter Andersson sa...

"Den eller de som skriver måste någonstans börja fundera på vad ställer sensationella rubriker i fet text till med vilken oro sprider dom hos hyresgäster som läser deras artiklar."
Men det tänker ni inte på när ni drar på i tidningar och media om ombildningar, där ni skrämmer och förtalar utan någon som helt urskillnad.
Du borde skämmas, ni är absolut inga änglar inom HGF.

Terje sa...

Hej Peter.
Några änglar är vi inte men vi skall vara goda företrädare för Hyresrätten och Hyresgästföreningen. Det finns ett medialt intresse för vad som händer med bostäder allmännyttan och hyresrätten det förstår du säkert. Givetvis lyssnar jag till din kritik och väger in den i vårt sätt att agera.
Vänlig hälsning
Terje