torsdag 11 juni 2009

Torsdag 11/6 Stockholmsmodellen. Ombildningsstämmor. Permobilsabotage. Informativ lapp.

Stockholmsmodellen för hyressättning kommer att beröra många hyresgäster. I regionen finns ca 340.000 hyreslägenheter som förhandlas enligt bruksvärdessystemet. I några kommuner har man sedan flera år jobbat med och infört systematiserad hyressättning som i mångt liknar Stockholmsmodellen.
Informationsbehovet är stort och idag hade vi ett möte på Södermalm i Åsö Gymnasium. Det kom ca 160 personer som ville veta mer om Stockholmsmodellen.
Nästa vecka har vi möten i Filadelfiakykans Konferenslokaler på Rörstrandsgatan. Inbjudan till de mötena sker via annonser i Mitt i Tidningarna. Alla hyresgäster är välkomna till våra informationsmöten.

Idag har det varit ombildningsstämmor på olika håll i Staden. I Aspudden och Gröndal blev det nej till ombildning men i Östberga röstade den nödvändiga majoriteten ja enligt de rapporter som jag fått under kvällen.
Att en eller annan person blir onödigt uprörd vet vi men ibland kan man undra var gränserna går. En förtroendevald kämpe har fått elkablarna avklippta så att hans permobil inte kan laddas men vad gör det när någon dessutom fyllt låset till minigaraget med lim så det inte går att komma in. Samma förtroendevald får nattliga telefonsamtal, anonyma brev och pekas ut som en lögnare i elaka flygblad fyllda med osanning. Tufft att han orkar.

För en vecka sedan fick jag en uppmaning att besöka fastighetsskötarens kontor i för att byta nyckel till källaren. Det var problem med hemlösa som hade rotat sig i källaren cå nu var låset utbytt.
När jag var och hämtade en ny nyckel så passade jag på att klaga lite på att ventilationsfläktarna på vinden är väldigt gnälliga ibland och speciellt på natten då det är tyst i huset.
Idag kom det en lapp i brevlådan från fastighetsskötaren. Daterad och med klockslag och fastighetsskötaren som avsändare. Han skriver på en förtryckt informationslapp: Vi har gjort service - genomgång av fläkten och nu fungerar den bra.
Bra service att återkoppla till mig som hyresgäst på det sättet. Jag har hört att det blivit tystare men det var snyggt att informera om att arbetet nu var utfört. En service som fler fastighetsägare skulle kunna ta efter.

7 kommentarer:

Söderböna sa...

Hagen på Södermalm röstade också nej igår.
Märkligt nog så säger den ena juristen, inför röstningen, att det inte är något krav på att bo i lägenheten för att få rösträtt. Men det står ju i Folkbokföringslagen att man ska vara skriven på den adress man bor. Om inte synnerliga skäl föreligger förstås. Dessutom var en person riktigt fräck, denna person röstade ja fast hon inte är skriven på adressen eller har kontrakt på lägenheten.

Anonym sa...

Hej.
Kan du under länkar på din blogg lägga till Rädda Linjalen? http://raddalinjalen.blogspot.com
Johan och linjalenfolket har varit och är ett jättestöd för många av oss som kämpar mot ombildningar.
Krya på dig
Hyresgäst

Terje sa...

Utfört!
Terje

Bror Sandström sa...

Hej Terje, det är inte sant som du påstår "att alla hyresgäster är välkomna till våra informationsmöten". Till mötet på Åsö hade regionkontoret skickat ut 1600 brevinbjudningar till särskilt utvalda, övriga Hgf-medlemmar på Södermalm som står under ombildningshot var ej välkomna enligt arrangörerna. Inte ens LH-ordförande i kvarter som hotas av ombildning var välkomna. Detta trots att möteslokalen hade kunnat ta emot minst dubbla antalet mötesbesökare. Det är givetvis inte acceptabelt att du hanterar våra medlemspengar på detta sätt, din uppdelning av medlemmarna i VIP- och B-lag kommer ej att passera utan reaktioner. Du kanske inte anser att medlemmar på S-malm skall informeras om "Stockholmsmodellen",
men lämna det beslutet till medlemmarna i stället. Vi ser fram emot brev med inbjudan.

För medlemmar på Södermalm
Bror Sandström

Terje sa...

Hej Bror nu blir jag ledsen på dig. Din tolkning får stå för dig. Nu fick vi en förfrågan om det fanns möjlighet att ordna ett möte för hyresgäster på Södermalm i några utpekade områden. Självklart ordnar vi det. Du har har frågat PO Brogren om alla aär välkomna och fått ja självklart som svar på din fråga. Du har själv bett mig ordna möte för att informera om Stockholmsmodellen som du vet ordnades det omgående. Jag anser att det är väl använda medel när vi informerar hyresgäster på Södermalm när vi får önskemål om det.Vänlig hälsning
Terje

Anonym sa...

Hej Terje
Jag var på mötet igår och är jättetacksam för att ni ordnade mötet. Jag hade inte fått någon personlig inbjudan men kände mig välkommen. Bra jobbat av mötesledningen.
Hyresgäst

Anonym sa...

Passa dig bror för nu är Terje lesen på dig! HEHEHE själv har jag precis sålt min andra ombildade hyresrätt och fortsätter därmed att göra grymma pengar på denna ombildnings våg! Nu har jag två hyresrätter kvar att byta till blivande bostadsrätter Länge leve marknadsekonomin!!!! Sjötomten hägrar.