torsdag 23 april 2009

Torsdag 23/4 Presskonferens i Linjalen. Ombildningsröra. Järva. Rinkeby. Framtidens hyror.


Idag var det presskonferens i kvarteret Linjalen. Igår fick jag en signal och kunde raskt koppla ihop pressinformatörer med lokalt engagerade förtroendevalda. På agendan var S V och Mp:s utspel rörande rotavdrag för att få fart på upprustningarna i millionprogramsområdena. Bra utspel som jag hoppas även kommer om det blir av stimulera privata fastighetsägare med hus i miljonprogramsområdena. Från S deltog Mona Salin från V Lars Ohly från Mp Peter Eriksson. Det var rejält med media på plats och det var bra med kopplingen till Linjalen som är ett miljonprogramsområde som varit utsatt för ombildning. Klicka på länken och se inslaget i TV4: http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=752546&treeId=902001&renderingdepartment=2.757

I ombildningens fotspår följer en hel del konstigheter. Nu har jag blivit kontaktad av en BRF företrädare som ororar sig över ett flygblad som delats ut i ett kvarter där det finns viljor som vill ombilda hyresrätter till bostadsrätter. Innehållet skall vara felaktigt och dessutom är det skrivet på vårt brevpapper men inte undertecknat. Givetvis skall information vara rätt och skrivs det på vårt brevpapper skall det inte vara anonymt. Jag har överlämnat ärendet till juristerna för beredning före jag svarar.

En artikel i en lokaltidning har rört upp en del känslor. I tidningen står en del om hyror och procent i ett område (Järva) som skall rustas upp. Jag har blivit kontaktad av ett gäng inte allt för glada hyresgäster. Vi kommer givetvis att träffas och reda ut vad som gäller.

I Rinkeby fortsätter följetången rörande FABEGES hus och dess upprustningar. En hel del hyresgäster hör av sig och undrar hur de skall göra inför kommande förhandlingar. Det finns en arbetsgrupp i området som jobbar på med frågan lokalt och efter en hel del kontakter med olika företrädare har vi enats om att träffas vecka 19.

Iväll har jag varit på ett miniseminarium. Jag var inbjuden för att tala om framtidens hyror. Det var hyggligt många deltagare och frågorna var många. Förhoppningsvis kände sig deltagarna tryggare inför framtiden och litar på att vi skall klara av och vinna striden om hyresrätten.

På väg hem pratar jag lite med Ewa om den kommande helgen. Vi funderar på att ta ledigt från allt på söndagen och åka till Dalarö bara lata oss i solen och njuta av att finnas till.

Jag avslutar dagen med att svara på mail, skriva blogg före jag stänger igen för dagen strax före midnatt.
Till min bloggläsare i Belungkor Malaysia. Jag behöver din mailadress.

Inga kommentarer: