fredag 24 april 2009

Fredag 24/4 Privata Hyror. Mail. HGF SABO BESK IKEA

Under dagen får jag telefonsamtal från från medlemmar i privata beståndet en som bor i söderort och tycker att hyran höjs utan att något görs i huset. Det blir bara risigare och risigare för varje år. Jag lovade undersöka hur förhandlingarna gått till och återkomma.

En annan medlem boende på Östermalm har själv varje år höjt sin hyra enligt följsamhet till det centrala avtalet med Svenska Bostäder. Hon får tydligen inga hyreslappar utan fixar allt själv. Fastighetsägaren ringer ibland och talar om att hon har in i ............ låg hyra och skall vara glad för det. När jag frågade om hyresnivån kan det inte med bästa vilja kallas låg. Även har lovade jag att höra mig för och återkomma. Vi kanske inte har någon förhandlingsordning för fastigheten.
En del mail har cirkulerat rörande HGF:s och SABO:s gemensamma skrivelse till regeringen. Alla har inte varit enbart positiva till skrivelsen. Jag har full förståelse för att det finns många som har granskat innehållet och har synpunkter på det. Konstigt vore det annars. En sådan skrivelse berör många hyresgäster och ställer en hel frågor på sin spets.













Region Besk fick idag ny orförande Marie Dahlin valdes till ordförande efter den avgående Håkan André som varit regionordförande i 25 år. Jag kommer sakna Håkans klokskap och erfarenhet. Dyker han upp i Stockholm skall jag släpa ut honom på en runda i Huvustaden.
Under eftermidddagen är jag ledig det vill säga jag svarar i telefonen som ringer regelbundet men samtidigt monterar jag ihop skåp från IKEA och det tar både tid och kräver rejält med eftertänksamhet men jag får till det, låda dörr skåp allt passa till slut.

Inga kommentarer: