onsdag 29 april 2009

Onsdag 29/4 Media. Rapport, Körkort. Förhandlingsrutiner. Älvsjö. Vendelsö. Västerhaninge.

Media är mer eller mindre intresserade av bostadsfrågor. Just nu har vi en rapport om ungas boende på gång den släpps på måndag. Frågan om hur den skall släppas till media löstes med en kommande pressrelease på måndag och lite ”råddande” med mediaförberedelser.
Under dagen hade jag en kort genomgång med personal som skall hjälpa till att skriva fram förslag till förhandlingsrutiner som skall läggas fram för beslut på kommade fullmäktige. Viktigt att det tar vara på erfarenheter som gjorts under senare år men också tänka på en struktur som klarar kommande strukturella krav.
Juridiska enheten har många strängar på sin lyra däribland ombildningar och dess juridiska spörsmål. Idag hade vi att fundera och ta ställning till ett ärende i Vendelsö. Beslutet blev att vi biträder de hyresgäster som vill i ett ombildningsärende.
I Västerhaninge är det också aktuellt med ombildningar. Rop på hjälp har kommit så PO Brogren har varit där tidigare och pratat med hyresgäster och var där idag igen. Knepigt läge som jag skall återkomma till framöver.

Under kvällen var jag på ett välbesökt bomöte i Älvsjö. Ett möte där det fanns mycket att prata om. På mötet deltog Familjebostäders förvaltare som hade tålamodet att vara med på hela mötet vilket var både givande och trevligt för alla deltagare. När mötet avslutades strax före klockan 22.00 var styrelsen överens om att träffas snarast för att ta tag i en del frågor som ”hänger i luften”.
Väl hemkommen fyller jag i blanketter som behöver skickas till Länsstyrelsen för att jag skall få vara handledare för ett av bonusbarnen som vill ta körkort. Många blanketter och kostnader är det före vi har satt oss bakom ratten. En bra bit över tusen kronor utan att ha kört en meter. Mitt körkort kostade totalt strax över trehundra kronr.

Inga kommentarer: