onsdag 9 april 2008

Tisdag 8/4 Låååångt om Bilda Bostad nu, Politikerkontakter.

Nu är Kommunens Bilda Bostad gäng igång i Skarpnäck. Jag fick ett mail från en medlem och förtroendevald nedan återger jag delar av mailet.
"Hej Terje!Ett tidigt skrivet mail, kan du tycka.Men varken fåglarna eller jag ligger och sover på "söta örat", särskilt länge denna årstid.Nåväl;Det är KRIS här på Skarpnäcksfältet betr. ombildningar, för nu tycks BILDABOSTAD ha satt in en omfattande attack för att påverka de Boende att ombilda sina hyreslägenheter till bostadsrätter. Den 19 februari, samtidigt som vi hade Årsmöte i LH Flygfältet i Kulturhuset, anordnade BILDABOSTAD ett allmänt möte också i Kulturhuset här på Skarpnäcksfältet. Vad jag förstod av de Boende som jag pratat med efter deras möte, så fick BILDABOSTAD inte särskilt stort gehör av de Boende vid mötet.Men raffinerat nog så skrev de upp namn på olika personer från olika gårdar, som besökte mötet.Varför gjorde de det?Jo, det kan jag skriva till dig om idag.Även om jag först trodde, när jag fick kallelsen till Informationsmötet i min brevlåda, att "ombildnings-ivrarna" på gården vaknat till liv igen, efter deras misslyckade försök i fjol vår.Men så var det inte!De, BILDABOSTAD, har nu satt in en andra attack mot oss Boende här på Skarpnäcksfältet, för att förmå oss Boende att ombilda våra hyreslägenheter till bostadsrätter.Och då använder de sig av de namn som de skrev upp vid mötet den 19 februari.Hur vet jag då det?Jo, jag vet det därför att när jag var ute på gården igår förmiddag, torsdag den 3 april, och jobbade i rabatten så träffade jag XXXX. XXX som står som underskrift på kallelsen för vår gård till BILDABOSTADs förtäckta kallelse för vår gård till ett Informationsmöte, tillsammans med konsulten Sören Birkland. XXXX efternamn är dessutom felstavat på kallelsen, vilket gjorde mig än mer misstänksam.I alla fall så frågade jag XXXX om informationsmötet som XXX kallat till skulle vara på onsdagen den 9 april, eller på tisdagen den 8 april, eftersom datumet och dagen i kallelsen var tvetydig. Och på min fråga så stod hon som ett ? framför mig, men så småningom sa hon att hon inte hade fått någon kallelse till något möte i sin brevlåda, utan en person hade ringt upp henne och sagt att de skulle kalla till ett Informationsmöte om ombildning och frågat om de fick skriva under kallelsen med hennes namn, eftersom hon deltagit i Informationsmötet den 19 februari". Slut på citat.

Vid närmare kontroll visar det sig Bilda Bostad har bokat lokal i kulturhuset för ett flertal möten däribland tisdagen den 9 april. Bokningen är utförd av och fakturan skall ställas till Bilda Bostad men bokningar har skett i bland annat XXXX namn. I mina ögon ett mycket märkligt förfarande. Är bilda bostadsverksamhet ljusskygg? Är den på något sätt illa omtyckt så att man måste smyga med sina möten? Något lurt är det!!
Av kallelsen till Informationsmötet som delats ut i brevlådorna framgick det inte att det är BILDABOSTAD som är kallar till möte.
När Hyresgästföreningen bjuder in hyresgäster till möte är vi tydliga med vem som bjuder in. Inget trams utan tydlig avsändare. Vi vågar stå för för vår åsikt och ideologi.
Jag är övertygad om att vi vinner slaget om att bevara hyresrätten.
Om någon undrar så finansieras Bilda Bostad av Stockholms Stad (kommunen).

BildaBostad är ett informationsprojekt initierat av Stockholms stad i syfte att informera stockholmarna om bostadsrättsombildningar. Bakgrunden är att stadens kommunfullmäktige har beslutat att erbjuda alla hyresgäster i allmännyttan möjlighet att friköpa de fastigheter de bor i och ombilda hyresrätter till bostadsrätter. Informationsinsatserna riktas främst till de boende i ytterstaden. BildaBostad ska ge hyresgästerna tillgång till korrekt, relevant och lättillgänglig information om hur en ombildningsprocess går till och samtidigt öka kunskapen om skillnaden mellan bostadsrätt och hyresrätt som boendeform.

Under dagen har jag kontakt med fler politiker rörande ombildningsfrågor i Sthlms Stad men också i med en av föreningarna i Länet där frågan dyker upp med jämna mellanrum.

4 kommentarer:

Inger sa...

Jaså, Birkeland är igång igen. Råd då folk att granska kalkylerna extra noga, för här dröjde det inte länge innan månadsavgifterna fick höjas betydligt. Allt blev nämligen mycket dyrare för dem som köpte än vad han påstått att det skulle bli.

Terje sa...

Hej Inger och tack för informationen. Lägger ut den på bloggen när jag skriver om Skarpnäck nästa gång och det lär inte dröja länge.
Terje

Anonym sa...

Det skulle inte dröja länge innan nästa kommentar det är den 1/10-2008 idag var är den.....

Terje sa...

Jag har om jag inte minns fel skrivit om Skarpnäck under sommaren. Det är märkligt men så sent som idag fick jag ett samtal från Skarpnäck om ett kommande möte. Kommer säkerligen att skriva om det i morgon eller på fredag.
Vh
Terje