lördag 14 april 2012

Lördag 14 april. Nyvalda i föreningsstyrelsen. Regional orföranekonferens.


Idag var det aprilväder. När jag kröp till kojs igår funderade jag på båten som väntar på att bli färdigställd inför kommande och i morse var de funderingarna helt bortblåsta när jag tittade ut. Snö massor med snö typiskt aprilväder med rena vinterväglaget när jag for iväg in till city och dagens konferens.

Många nyvalda ledamöter i föreningsstyrelserna träffas den här helgen och deltar i en utbildning. Jag hade idag förmånen att få träffa dem och prata en del om allehanda ting som rör föreningarna. Imorgon skall jag träffa hela gänget igen och då hålla ett anförande om föreningarnas roller, möjligheter och ansvar.

Dagens regionala ordförandekonferens hade ett diger program. Redovisning av hur motionerna från förra årets fullmäktige har behandlats. Det var många motioner som fick bifall och därmed blev det en ganska rejäl redovisning av hur vi tillsammans arbetat med att genomföra fullmäktiges beslut.

Folkrörelseprojektet är ett projekt som infattar hela vårt avlånga land. Chefen för vår boutvecklingsenhet har tillsammans med en arbetsgrupp bestående av förtroendevalda jobbat med frågan regionalt och idag ledde gruppen ett gemensamt arbete som kommer att resultera i en rapport men också bidra till hur vi skall jobba med detta tema framgent när regionen deltar i det riksgemensamma arbetet.

Arbetet med visionen "hur ser vi på hyresrätten 2020" startade idag kommer fortsätta framgent. Dagens resonemang utmynnade i att vi kommer bjuda in till en framtidsdkonferens för att under fria former prata om hyresrättens framtid i vår region.

Ett annat aktuellt ämne var andelsägarlägenheter. En ägarform som är ny och som håller på att introduceras i ett pilotprojekt i Botkyrkabyggens bestånd. Till dagens konferens hade vi bjudit in två representanter från det bolag som lanserar andelsägarlägenheter. En upplåtelseform som inte är så jättelätt att förstå men dagens genomgång rätade ut en del frågetecken men jag är övertygad om att vi kommer att få anledning att återkomma i ämnet.

En del information rörande kommande förbundsstämma och fullmäktigemötet kommande vecka gavs också.
Dagen avslutades med ett gemensamt mingel.

Väl hemkommen fick jag tillfälle att umgås med hustru och barbarn som är på besök.

Inga kommentarer: