söndag 28 mars 2021

Möten. Före pandemin träffades vi på olika sätt. Konferenser, seminarier, informella och formella möten på olika platser ofta i kombination med lunch eller middag. Vi kunde läsa av varandra på ett tydligt sätt.Vi kunde boka tid i kalendern med god framförhållning och planering. Nu ramlar det in inbjudningar till digitala möten i en strid ström uppblandat med inbjudningar till seminarier. Jag längtar så otroligt mycket till kommande fysiska möten med människor.

Under de senaste veckorna har jag haft förmånen att leda ett flertal årsmöten i olika organisationer. Mötestekniken är något annorlunda men med lite tålamod har det gått väldigt bra eftersom alla deltagare kanske inte är vana vid digitala möten via Teams, Zoom, Google, Skype eller något annat mötes forum.

Politik Efter att ha Ewa o jag blivit bofasta i fritidshuset på Dalarö har jag engagerat mig i det lokala föreningslivet däribland den lokala S föreningen DUO Dalarö/Utö/Ornö där jag sedan någon vecka är jag ordförande. En hel del frågor på agendan en del väldigt lokala andra betydligt vidare i sitt perspektiv.   

Bostadspolitiken är just nu mer spännande än vanligt att följa. Hyresgästföreningens kamp mot marknadshyror kontra marknadens vilja att förändra hyressättningssystemet och det tidvis ändlösa arbetet i Stockholm med att införa systematiserad hyressättning. En del har bråttom och andra vill inte på något sätt acceptera att en viss förändring behövs. Självklar följer jag debatten i tidningar och sociala medier. Gillar den uppfriskande debatten mellan Lennart Weiss kommersiell direktör Veidekke och Christer Jansson debattör och tidigare vd för fastighetsägarna i Stockholm.

Tröga planprocesser har de flesta av oss på något sätt berörts av. Tisdag 23 mars överlämnade regeringen en proposition till riksdagen där förslag finns på hur det går att förenkla arbetet med att ta fram detaljplanerLagändringarna, som ska träda i kraft 1 augusti i år, är tänkta att påskynda processen för detaljplaner hos kommunerna. Den som vill starta ett projekt som kräver att en detaljplan antas ska kunna få raskare besked från berörd kommun om när de tänker inleda arbetet med planläggning.

Arbetet Jobbar med några spännande projekt. Ett är Seniorboende och hur de kan utvecklas utifrån de boendes kommande krav på optimering av byggytor kombinerat tillgänglighet och ny teknik. Inventering av befintliga rapporter och ny forskning kombinerat med praktisk tillämpning.

Ett annat uppdrag är arbetet med att bidra till att nya hyresrätter kan byggas. Ett arbete som är både utmanade otroligt stimulerande.

Livet är skört. Häromdagen hälsade jag och hustru Ewa på en vän som drabbats av hjärnblödning. Eftersom pandemin pågår för fullt och IVA därför är fullbelagd vårdas hen i hemmet. Den kämpaglöd och vilja att komma tillbaka att återvinna det förlorade som vi fick se och uppleva var fantastisk men också gripande.

I livet har jag också sett prov på olika former av vuxen mobbing och trakasserier kopplat till konflikter och maktspråk. Mer om detta kommer framöver. 

Var rädd om er Håll avstånd Tvätta händerna.

1 kommentar:

Annso sa...

Ser fram emot nästa inlägg
❤ A-S