fredag 9 mars 2012

Fredag 9 mars. Hyresgästföreningen Plus. Politikerprat. Telefonen ringer...

Förmiddagens möte med styrelsen för Hyresgästföreningen Plus handlar om försäkringar. Plus jobbar med att ta fram medlemsförmåner av olika slag. Allt från biobiljetter, resor, rabatter på konsumentvaror till försäkringar av olika slag. Mötet är som vanligt trivsamt effektivt och idag deltog dessutom en konsult Lasse som vi tagit hjälp av för att få bästa möjliga underlag för vårt beslut.

En sedan länge inbokad lunch med en bostadspolitiker blev både trivsam och informativ. För mig är det viktigt att förstå hur de olika partiernas företrädare tänker och resonerar. Efter ett par timmars lunch och samtalande far jag vidare till ett möte med en medlem för att lyssna på olika upplevelser i ett bostadsområde i Söderort. Det är en hel del jag får ta del av och de kunskaperna tar jag med mig för att använda i framtiden.

Under dagen ringer det i mobilen nästan hela tiden. Det är hyresgäster som bor i områden som är berörda av de försäljningar av hyresrätter som beslutades av de kommunala bostadsbolagen i tisdags.
Under dagen dyker frågan om folkomröstning rörande försäljning av de allmännyttiga bostadsbolagens hyresrätter. Själklart skall vi fundera ordentligt hur vi skall göra eftersom en folkomröstning kräver en ordentlig mobilisering för att bli framgångsrik. Personligen tycker jag att det vore fantastiskt om vi kunde samla in tillräckligt med namn för att få till en folkomröstning. Kommer fundera vidare på den frågan under helgen.

Inga kommentarer: