Att vara ordförande/styrelse i en bostadsrättsförening kan vara skapligt lönsamt. Att arvoden varierar och inte alltid stå i proposition till arbetsinsats vet vi alla men frågan är om inte ordföranden/styrelsen i Bostadsrättsföreningen Flygaren i Hägernäs är rekordinnehavare med sina 700.000 kronor plus sociala avgifter. Det sägs att summan stannar på strax över 1.000.000 kronor.
Enligt uppgift är sedan några dagar hela styrelsen utbytt. Nu försöker den nyvalda styrelsen rekonstruera vad som hänt eftersom den tidigare styrelsen enligt uppgift raderat det flesta uppgifterna från datorn.
Jag låter bli att nämna vilken ombildningskonsult som hjälpte till med ombildningen för ca 1 år sedan. Men tryggt skulle det bli och koll på ekonomin skulle man ha och billigare skulle det bli.
Idag träffades regionstyrelsen och på agendan var det ganska många ärenden.
Rapporter från verksamhetskonferensen förra helgen och vår planeringskonferens den senaste helgen tillsammans med regionkontorets förslag till den kommande verksamhetsplanen. Det finns en tydlig koppling till resultatet från verksamhetskonferensen.
Regionens tertsialrapport som numera har en utformning som gör den till ett nöje att läsa gicks igenom och fick en hel del beröm. En hel mängd motioner 20 stycken har inkommit till kansliet. En del till vårt kommande höstfullmäktige andra till förbundsstämman kommande år.
Janåke Skog utsågs till regionstyrelsens ledamot i förhandlingsdelegationen genemot Stadsholmen och ny förhandlingsledare för Micasa är Bengt Lundström.
Till ny förhandlingsledare för förhandlingarna med Ekeröbostäder utsågs Helen Åhlberg som redan förhandlar det privata beståndet på Ekerö.
Under dagen har jag kontakt med en hyresgäst som bor i söderort. Hon berättar hur besvärligt det är i ett område där upprustning pågår. Det verkar ganska rörigt så jag lovar att återkomma imorgon.
I TV4 är det under kvällen ett ordentligt inslag rörande försäljningarna av de kommunala allmännyttiga hyresfastigheterna i Bredäng och Kärrtorp det har också varit inslag i SVT och en hel mängd tidningar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
30 kommentarer:
Misslyckas man med sitt eget kan man ju alltid smutskasta någon annan. Eller vad säger du, Terje?
Din avundsjuka på brf:er är komisk.
I Hägernäs bor de billigare än under hyrestiden. Glöm inte det!
Här i Ånghästen bor vi redan billigare och dessutom är avgiftssänkning på gång.
Välj rätt, välj bostadsrätt!
Flera anställda på Hyresgästföreningen tjänar över 100 000 kronor i månaden.
Plus sociala avgifter.
Vi talar om att de kostar 1,7-1,8 miljoner per år. Per person.
Hyresgästföreningen kanske borde sopa framför egen dörr innan du hackar på andra.
Terje nu är du ute och cyklar igen...
För det första är det mycket mycket sällan lönsamt att vara ordförande i en Bostadsrättsförening. Antalet timmar arbetade i relation till arvodet gör att det är extremt lågavlönat.
Men nu till den viktigare frågan. Har du funderat på vem som beslutar om styrelsens arvoden? Nej.. antar att du inte gjort det.
Det är (till SKILLNAD från Hyresgästföreningen) medlemmarna som beslutar om styrelsens och ordförandens arvode.
Ni borde lära av det - det kallas visst direkt demokrati.
Och VAD (exakt vad) har ombildningskonsulten med föreningens ordförandes arvode att göra? Det du säger är helt osammanhängande...
Sluta kasta ur dig pajjiga uttalanden i framtiden. Och om du inte kan eller förstår - fråga någon som kan ok?
Hejsan Östen
Det är vårt fullmäktigemöte som besluta om arvodena för styrelsen.
Vad är det jag inte förstår?
Inte kan du väl mena att 700.000 kronor är extremt lågavlönat?
Hej "Hellre bostadsrätt än hyresrätt"
Jag är inte det minsta lilla avundsjuk.
Hej du anonym.
Vi använder inte alls bara unga tvärtom för att visa på den enorma bostadsbristen som finns.
Anonym sa...
Trots massor av miljoner och enorma resurser använder ni bara de unga som slagträ för att det ska byggas fler - för HGF - inkomstbringande bostäder.
Era ansträngningar för de unga stannar vid tomma ord.
Tack och lov finns det små organisationer med starkt begränsade resurser som visar resultat:
http://www.jagvillhabostad.nu/text/2011/09/jagvillhabostadnu-presenterar-losningar-for-bostadsminister-stefan-attefall-kd
----------------------------
Håller med. Tack och lov så var vi redan för mer än tio år sedan upplysta och tog därför initsiativet i vår region till att jagvillhabostad.nu bildades. Det var en numera pensionerad chef för vår region Ewa Frisk som drev frågan. Hedras den som hedras skall!!
Det är tio år sedan Terje!
Är allt jagvillhabostad.nu gör Hyresgästföreningens förtjänst för evigt?
Nä, ni borde verkligen rannsaka er själva. Titta på vad de gör med små resurser medan ni med era jätteresurser fikar och har konferenser.
Ni har nog en del att lära när det gäller att få saker gjorda...
Om du inte är så avundsjuk så varför skriver HYRESgästföreningensordförande som du så mycket om bostadsrätter då? :)
Humor. Mycket stor humor.
nonym sa...
Det är tio år sedan Terje!
Är allt jagvillhabostad.nu gör Hyresgästföreningens förtjänst för evigt?
Nä, ni borde verkligen rannsaka er själva. Titta på vad de gör med små resurser medan ni med era jätteresurser fikar och har konferenser.
Ni har nog en del att lära när det gäller att få saker gjorda...
-------------------------------
Självklart tycker vi att de gör ett bra jobb därför stöttar vi "jagvillhabostad.nu"
Anonym sa...
Om du inte är så avundsjuk så varför skriver HYRESgästföreningensordförande som du så mycket om bostadsrätter då? :)
Humor. Mycket stor humor
--------------------------
Vet inte vad som är så roligt med det.
Snarast sorgligt att de som valt att bo hos en allmännyttig kommunal hyresvärd skall bli fråntagna det valet.
Sorgligt. Mycket sorgligt.
Terje Gunnarson sa...
Hejsan Östen
Det är vårt fullmäktigemöte som besluta om arvodena för styrelsen.
Vad är det jag inte förstår?
Inte kan du väl mena att 700.000 kronor är extremt lågavlönat?
2011-09-28 11:36
-------
Det kan varken du eller jag veta något om - eftersom det inte säger något om det nerlagda arbetet.
Har han/hon sparat föreningen 5-10-30 miljoner är det lätt värt det! Har denne lagt ner 4000 arbetstimmar så är det ju ingen vidare timpeng.
Barbro tjänar ju lika mycket som stadsministern och har 2 miljoner i fallskärm... utan att vi vet hur mycket hon jobbar. Visst - hon sålde Rosenön för 50 millar, men det var ju på bekostnad av de stackars hyresgästerna..
Är hon värd pengarna tycker du?
Är du avundssjuk på bostadsrättsordföranden? Det är ju medlemmarna som bestämmer - i direkt demokrati. Varför ondgör du dig över det?
Terje hur tolkar du att ni tappat nästan 20% medlemmar de senaste åren? Har ni gjort nåt som medlemmarna inte gillar eller är folk "bara idioter" som inte förstår er storhet och nytta?
Bostadslös statistikstudent, Stockholm
Men Terje, hyresgästerna blir inte fråntagna det.
De VÄLJER själva att lämna hyresboende för bostadsrätt.
Det är en stor skillnad.
Vem vill bo 2000 kr dyrare i månaden, HGF:s förbundsordförandes uppgift, bara för att det ska bli mer stålar o förmåner till folket i Hyresgästföreningen?
De som har valt allmänyttig hyresvärd, är deras val mer värt än det val som de i lagenlig majoritet har valt att bilda bostadsrätt? Väger omsorgen om den förra kategorin så tungt, att den stora majoritet som väljer att ombilda, deras val skall ifrågasättas? I vart fall framstår djupet av din omsorg om hyresgästernas - en liten minoritet - val som att principen om en man en röst väger lätt i vissa situationer.
//Jesper
Måste vara betydligt mindre jobb att dra in 1,3 miljoner (soc avg tillkommer) som HGF-ordförande än att dra in 700000 som brf-ordförande.
Hej Östen.
Jag vet att det demokrati som gäller.
Det var väl just det som gjorde att styrelsen blev avsatt häromkvällen.
Hej Jesper jag ifrågasätter inte att det finns de som väljer bostadsrätt före hyresrätt tvärtom. Det är väl bara att köpa sig en bostadsrätt på marknaden eller hur?
Terje Gunnarson sa...
Hej Jesper jag ifrågasätter inte att det finns de som väljer bostadsrätt före hyresrätt tvärtom. Det är väl bara att köpa sig en bostadsrätt på marknaden eller hur?
2011-09-28 23:37
-----
Du borde veta bättre än att leverera platityder och inövade snabbsvar.
Allmännyttan är inte guds gåva till människan. Det är dyrt boende och liten möjlighet för de boende att påverka sin boendesituation.
Att ni motverkar de boendes vilja att bo billigare och ha mer inflytande = bostadsrätt är skamligt. Det är beviset för att ni tänker på egna löner, förmånder och makt i första hand. Hyresgäster och boende i 2:a eller 6:e hand.
Så ditt svar bli pajjigt - för det är inte relevant i sammanhanget. Det handlar om ERT beteende mot era egna medlemmar och vanligt folk.
Smutsigt Terje!
Nog är det väl värt att sända en tanke till alla de medlemmar av en nybildad brf som drabbas av inkompetenta styrelser alternativt kriminella styrelser? Och svekfulla konsulter som tubbar på uppgifter i den ekonomiska planen?
Konsekvenserna för individerna är stora satt i relation till den förföriska reklamen som utlovat sänkta boendekostnader, medinflytande och transperanta beslut!
Söderhöna
Ombildning är ju ett minst lika lagligt förfarande som att köpa på öppna marknaden. Frågan rör snarare den missuppfattning som du nu senast gav prov på; att ombildning är ett förfarande som, ehuru lagligt, men dock moriliskt tveksamt. Den mentaliteten är nog det som ligger till grund för er aktivism mot ombildningarna. Men det ligger ju i äganderättens natur, att en fastighetsägare har full disposition över sin egendom, även då det rör sig om ett kommunalt AB. Det är samma princip som styr.
//Jesper
Terje, det är ingen relevant invändning från din sida, eftersom det i vågskålen står mellan de som vill ombilda och de som inte vill. Värderingen från din sida är ju att den lilla minoritet som inte vill ombilda, deras röster är mer värda än deras röster som vill ombilda. Det är den attityden som antyder att ni värderar utifrån moral och inte – idet här fallet lag.
Tänk om bruksvärdet skulle medföra hyror som överstiger motsvarande marknadshyror, försvara du den modellen då med? Eller blir du då till slut medveten om modellens fundamentala brister och undermålighet? Dagens bostadsbrist är ju det tydligaste beviset på hur omfattande moraset inom modellen är.
//Jesper
Hej igen Jesper.
På orter med balans är allt 100% ok för alla parter.
På orter med mer utbud av hyresrätter än hyresgäster kan man säkerligen hamna i det läget som du beskriver.
På orter med stor bostadsbrist blir det tvärtom.
Bruksvärdet behövs i alla tre exemplen.
Hej Jeanette.
Vad är det som stör dig?
Kan inte de som vill bo i bostadsrätt köpa sig en bostadsrätt?
Hur många köar till bostadsrätter?
Hur många köar till hyresrätter?
Hoppsan hejsan igen, Terje! I ditt andra exempel tvivlar jag på att hyresgäster i det läget ser det som ett previligium att betala mer i bruksvärdeshyra än i marknadshyra. Och som sagt, marknader strävar efter balans genom prismekanismen. Och det funkar ju. Trossatsen om att det inte skulle vara bra på hyresmarknaden är ju nonsens och motbevisas inom övriga samhället där varor och tjänster säljs. Och det vet du.
//Jesper
Terje Gunnarson sa...
Hej Jeanette.
Vad är det som stör dig?
Kan inte de som vill bo i bostadsrätt köpa sig en bostadsrätt?
Hur många köar till bostadsrätter?
Hur många köar till hyresrätter?
2011-09-29 20:36
-----
DÄR har du svaret Terje. Bostadsrättsmarknaden fungerar. Hyresmarknaden fungerar INTE
Varför försvara du en modell som inte fungerar. Och som till råga på allt är både DYRARE och erbjuder noll påverkansmöjlighet för de boende? Varför?!?
Är det bara för att du har lön för det?
Håller inte med dig. Möjligtvis kan man säga stt det finns tillgång på bostadsrätter som motsvarar behovet men knappast om hyresrätten där det saknas tusentals och åter tusentals hyresrätter.
Terje Gunnarson sa...
Anonym sa...
Om du inte är så avundsjuk så varför skriver HYRESgästföreningensordförande som du så mycket om bostadsrätter då? :)
Humor. Mycket stor humor
--------------------------
Vet inte vad som är så roligt med det.
Snarast sorgligt att de som valt att bo hos en allmännyttig kommunal hyresvärd skall bli fråntagna det valet.
Sorgligt. Mycket sorgligt.
2011-09-28 15:29
-------
Väljer man för evigt Terje? som med en amputation... det är oåterkalleligt eller omöjligt att ändra sig?
Sedan är det ju så att du verkar för en absolut minoritet i bostadslängorna. Du använder majoritetens och samhällets pengar för att driva rättsprocesser i Tingsrätten.... mot absolut majoritet och dina egna medlemmars vilja.
så det där med "fråntagen valen" är nåt du själv fantiserat ihop.
- Kristina, Skottet
Anonym sa...
Nog är det väl värt att sända en tanke till alla de medlemmar av en nybildad brf som drabbas av inkompetenta styrelser alternativt kriminella styrelser? Och svekfulla konsulter som tubbar på uppgifter i den ekonomiska planen?
Konsekvenserna för individerna är stora satt i relation till den förföriska reklamen som utlovat sänkta boendekostnader, medinflytande och transperanta beslut!
Söderhöna
2011-09-29 10:07
------
Har du någon som helst teckning för det du säger - eller är du bara en virrig höna?
Enligt min egen erfarenhet av ombildningsprocess 2009 och träffat andra i samma sits så mår alldeles för många människor för psykiskt dåligt( gäller både ja och nejsägare). Bara det ett skäl att jag inte gillar ombildningar.Hos oss var det heller aldrig öppen debatt el svar på frågor, ej heller genomgång av ekonomiska planen mm.mm. Har ej något emot bostadsrätt. Men jag tillhör den kategorin som trivs i min hyresrätt hos en redan bra värd. Därför kan man säga att jag kände mig "fråntagen mitt val av boende". Nu blev det tack och lov ingen ombildning där jag bor men det var 1 år av jobbig tid. Finns ej plats att skriva om i kommentatorsfält. Skulle kunna skriva ett par a4sidor om vår process. Kommer förmodligen undersökningar av detta senare.
/anna
Skicka en kommentar