fredag 12 oktober 2012

Torsdag 11 oktober. Fotografering. Stadshuset. Årsmöte i Sollentunaföreningen.

Stadshuset i Stockholm är hus som andas traditioner men och inrymmer maktens korridorer. Idag träffade jag ett borgarråd och samtalade om allmännyttans roll, nyproduktionsbehov, ungas bostadsbehov, dialogmöten och en hel del annat. Några av svaren jag fick bekräftade mina aningar men ett par frågeställningar rörande de allmännyttiga bostadsbolagens gör att jag måste rota vidare i ämnet.

Kvällens årsmöte i Sollentuna blev ett ganska långdraget och segt möte där en del av de sjuttiotalet deltagarna ägnade mycket tid till formaliafrågor och mindre till att försöka leda mötet framåt och trygga den för medlemmar och hyresgäster så viktiga lokala verksamheten.
Efter ett inledningsanförande om vad som hänt sedan årsmötet i mars, varför regionstyrelsen kallat till möte och vad målet med det extra årsmötet var, att välja en hel föreningsstyrelse och ledamöter till förhandlingsorganisationen.
Till mötesledning valdes två sedan länge samspelta personer nämligen Liz Grennstam till sekreterare och PO Brogren som mötesordförande. Det blev en hel del frågeställningar att behandla för podiet som trots alla olika förslag från mötesdeltagarna klarade av att lotsa deltagarna genom årsmötet.
Det var en hel del frågor som rörde den granskning som genomförts av regionens revisorer. En granskning som utmynnade i ganska skarp kritik mot den tidigare styrelsen.
Mötet valde så småningom en styrelse och delegater till förhandlinsdelegationerna.
Jag tror att att det finns en mängd intryck att sortera men också en del anklagelser rörande olika citat i media och hur valberedningsarbetet gått till.
På en direkt fråga om regionstyrelsen polisanmält den tidigare styrelsen utifrån den granskningsrapport som regionens revisorer överlämnat till regionstyrelsen svarade jag ja följt av en redogjörelse över hur svåra och obehagliga den här typen av ärenden är för alla inblandade.
Jag hoppas och vill tro att arbetet för hyresgästerna. medlemmarna bästa kommer att ta fart i Solletnaföreningen

Inga kommentarer: