måndag 15 oktober 2012

Måndag 13 oktober. SVT. Aftonbladet.


Slopad hyrskatt ger 8 000 nya bostäder - Hyresgästföreningen: Så får vi i gång byggandet av hyresrätter med rimliga hyror

Idag har vår förbundsorförande en debattartikel i Aftonbladet. Läs artikeln genom att klicka på länken:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15600774.ab
Ett inslag i SVT kan du se här: http://www.svtplay.se/klipp/351786/bostadsbrist-gor-svart-att-rekrytera

Många politiker pratar om att hanteringstiden för bygg och planärenden är för lång och måste kortas ned. Jag har hört det ett anta gånger i år.
På Gottland under Almedalsveckan var det näst intill ett mantra och i nästan varje debatt o0m bostadsbyggande dyker frågan upp.
I Motala för någon vecka sedan i stadshus förra veckan i Haninge den här veckan men det känns mest som ettt snick snack och ingen verkstad för det verkar inte som någon förändring är i sikte.

Idag tackade jag ja till att delta ett seminarium i Riksdagshuset rörande hemlösa o bostadslösa. Har med mig en ledamot från regionstyrelsen som trots att det är på dagtid har tid att följa med. I lördags lyssnade jag på vad professor Hans Lind hade att säga och en sak håller jag med om det behövs ett nytt miljonprogram för att lösa bostadsbristen.
Under kvällen är det möte i filadelfiakyrkans lokaler. Hyresgästföreningarna i innerstaden hade bjudit in hyresgäster i Stockholms innerstad till ett informationsmöte. Jag var inbjuden att informera på ett motsvarande möte förra året och helt klart att den här typen av möten behövs.
I år var det Maria Palme och Greger Björkegren som stod på estraden och informerade samt svarade på frågor.
I anslutning till mötet kunde hyresgäster träffa de som förhandlar deras hyror och frågorna var många och av olika karaktär. En del rörde den enskilda lägenheten andra gemensamma utrymmen eller lägesfaktorn för innerstaden.
Senare i veckan skall en av våra förhandlare och jag till ett av Micasas hus i Stockholm och träffa hyresgäster och prata hyressättning. Blir säkerligen ett intressant och givande möte eftersom det är så olika typer av hus Micasa äger.


Inga kommentarer: