måndag 6 augusti 2012

Söndag 5 augusti - måndagen 6 augusti. Privata förhandligar. Fastighetsägarna - SABO.

Förhandlingarna om hyresförändringarna-höjningarna som privata fastighetsägare begärt har i år dragit ut på tiden mer än normalt. En av anledningarna är troligen att vi ser olika på hur den nya lagstiftningen skall tolkas.
En del hyror har eller kommer prövas i hyresnämnden och det innebär ofta att det tar ganska lång tid före berörda hyresgäster kan få besked om resultatet av förhandlingarna och hyresnämndens dom.
Vår förhoppning är att vi skall kunna hitta ett sätt en framkomlig väg som bidrar till att förhandlingarna både startar och kan slutföras inom en tidsram som är mer gynsam för hyresgästerna.

Med jämna mellanrum funderar jag på vad det är som får politikerna i Stockholm att ta ett beslut om att de allmännyttiga bostadsbolagen skall vara med i Fastighetsägarna och inte i SABO. Någon rimlig anledning har jag varken hört eller läst. Jag är övertygad om att en frågan kommer dyka upp igen i debatten och de allmännyttiga kommunala bostadsbolagens roll i vår region.

Under de senaste dagarna har det varit en hel del media som hört av sig om hyror, gentrifieringen i Stockholms innerstad, ombildningen av hyresrätter i Stockholms Stad, Radonhusen i Upplands-Bro, andrahands uthyrning ar och bedrägerier samt upprustningarna i miljonprograms mrådena.

I kväll när jag skrivit klart bloggen skall jag skriva minn återkommande spalt i vår tidning "Hyresgästen" och ett inlägg i tidningen ETC så kvällen kommer antagligen sluta långt in på natten. Temat för spalten blir "den parlamentarisk demokratin". 

Inga kommentarer: