onsdag 22 augusti 2012

Onsdag 22 augusti.Hyrsgäst. Medlem. Förtroendevald. Vd.

Hyresgäster hör med jämna mellanrum av sig om olika problem i bostadsområdena. Ibland är det hyran men oftast rör det hyresvärdens drift och skötsel av lägenheten eller allmänna utrymmen. Idag träffade jag en medlem i Stockholms innerstad som bor i ett välskött hus med en mycket välrenomerad hyresvärd. Problemet var övernattande hemlösa i trapphuset som en ömsint granne släpper in. Fullt förståeligt men lika fult mindre uppskattat av grannarna. Jag lovade ta med mig problematiken men känner mig lite osäker på vad jag skall göra. Länner starkt för alla som behöver ha en egen bostad och då menar jag inte temporära lösningar utan ett riktigt hyreskontrakt på en riktig hyreslägenhet.

Att vara förtroendevald är ett fint uppdrag ett uppdrag som man får i förtroende av sina grannar i kvarteret eller medlemmarna i föreningsområdet eller kanske regionen. Bland förtroendevalda finns mängder med kunskaper i olika former och ämnen. Som ledare är det viktigt att tillvarata och släppa fram allt engagemang som finns i olika former. Häromdagen kom jag återigen i kontakt med småskurenhet och ovilja att ta tillvara kunskap och engagemang.

Idag träffade jag en Vd för ett ganska stort bostadsbolag och fick en ordentlig genomgång av hur bolaget arbetar med att förvalta och utveckla sitt fastighetsinnehav men också en en hel del funderingar rörande hyressättning, nyproduktion och hyresgästinflytande. Alltid lika viktigt att samla på sig information och nya kunskaper inför framtida ställningstagande och strategier.

Avslutade dagen med en träff med över en kopp kaffe men medlem i Stockholms innerstad som berättade hur allt fungerar i kvarteret med underhåll lokalt arbete och stödet från den lokala föreningen samt hyresgästföreningen i stadsdelen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

124 342! Nästan ytterligare 1000 bort.

Anonym sa...

Regnet föll verkligen under sommaren
Precis som hgfs medlemssiffror. För jobbigt att skriva det, va?