fredag 12 december 2008

Fredag 12/12 Bloggar & Webbsidor. Bostadskön i Förvaltaren. Post i vita kuvert. Juridiskt spörsmål.

Idag har jag surfat runt på olika hemsidor och bloggar. Läst om ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter, om förhandlingar och skadestånd, hur olika personer pekas ut och anklagas på olika sätt, en del hängs ut med namn och hemmahamn, andra får feta smällar "bildligt talat" andra feta smällar rent fysiskt. Jag har ibland undrat hur rättsläget är var går gränsen för förtal? Vem är ansvarig för det som står i blogg kommetarer? Den som skriver kommetaren? Den som äger "bloggen"? Någon gång skall jag forska i frågan med hjälp av någon kunnig jurist utanför vår organisation. Vi kan bostadsfrågor men här tarvas säkerligen andra specialkunskaper.

I Sunbyberg och det kommunala bostadsbolaget Förvaltarens område i Ör bor det en hyresgäst som har problem med den interna byteskön. P-O Brogren och jag uppvaktade bostadsbolaget tillsammans med föreningsstyrelsens ordförande och förhandlingsdelegationens orförande under försommaren och pekade på problematiken. Vi träffade den dåvarande tf Vd och de ansvariga tjänstemännen. Vi blev lovade att problematiken skulle lösa sig. I dag på förmiddagen ringde medlemmen igen och var mäkta upprörd. Ingenting har hänt trots att han ringer och tjatar på bolaget. Jag bokade tid kommande vecka för att träffa medlemmen tillsammans med en av våra tjänstemän. Hoppas vi kan hjälpa medlemmen.

Det kom två brev med posten som jag är lite fundersam över. Själva innehållet är näst intill lite kränkande. Jag funderar mycket över hur jag skall hantera det men antagligen låter jag det passera utan vidare funderingar.

Igår hade jag ett samtal med chefen för juridiska enheten. Resultatet av samtalet gör mig mycket fundersam. Vissa ärenden som kontorsorganisationen hanterar är givetvis väldigt knepiga och det ställer krav på vår organisation både när det gäler omdöme och professionalism. Speciellt juridiska enheten och dess ledning har att ta ställning i frågor av både ideologisk och juridisk natur. Säkerligen inte alltid lätt att ta beslut men besluten måste respekteras utifrån de bedömningar som sker. Jag återkommer med mer information framöver.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Bloggar & Webbsidor"
Bra Terje,
viktigt och dags att Hgf hugger tag i en bred diskussion om web-användningen, möjligheter, men även ansvar ... men detta gäller ju inte bara bloggar och websidor utan chattar, videokanaler och annat se
http://botrygghet.blogspot.com